نوجوانان در دوران بلوغ از نظر جسمی و ذهنی چه تغییراتی می کنند؟

 نوجوانان در دوران بلوغ از نظر جسمی و ذهنی چه تغییراتی می کنند؟

در این مقاله قصد داریم تغییرات بلوغ را که نوجوانان از نظر جسمی و ذهنی با آن مواجه می‌شوند را معرفی کنیم. این نوشتار مناسب والدینی است که فرزندی بین سنین 9 تا 18 سال دارند همان  سنین بسیار مهم پیش از نوجوانی و نوجوانی که به عنوان دوران بلوغ و بعد از آن مد نظر ماست.

رسیدن کودک به دوران بلوغ به اندازه‌ی کافی برای والدین استرس ‌زا است حال اگر این موضوع با مشکلاتی همراه باشد تبدیل به مسئله و شکاف بین والدین و فرزندان خواهد شد. هدف ما در دانزی نگاهی دقیق‌تر به تغییرات اجتماعی و عاطفی کودکان در دوران بلوغ است

تغییرات دوران بلوغ

تغییراتی فیزیکی که در دوران بلوغ رخ می‌دهند، می‌توانند باعث ایجاد انواع تغییرات اجتماعی و عاطفی نیز شوند. فرآیند بلوغ فیزیکی، یک فرآیند است که بر روی بدن و مغز تاثیر می‌گذارد تا نیاز‌‌ها، علایق و خلق‌وخوی کودکان را نیز تغییر دهد. پس از به‌وجود آمدن تغییرات فیزیکی در بدن، کودکان شروع به متفاوت کردن نگاه فکری و رفتار‌‌های خودشان می‌کنند. همچنین، در این دوران تغییرات اجتماعی و عاطفی مختلفی نیز به وجود می‌آیند. 

همانطور که کودکان بدن در حال تغییر خودشان را مشاهده می‌کنند، ممکن است مجموعه از تجریبات اجتماعی جدید و ناآشنا را نیز تجربه کنند. کودکان در سنین بلوغ، به اولین تجربیات لذت بخش خودشان را در مورد برانگیختگی جنسی، علاقه‌مند‌ می‌شوند. کودکان در سنین بلوغ ممکن است روابط دوستانه، صمیمی، عاشقانه و حتی جنسی داشته باشند. 

همچنین، زمانی‌که تغییرات بدنی کودکان برای دیگران قابل مشاهد‌‌هاند، کودکان ممکن است که رفتار‌‌های متفاوتی از سوی دیگران ببینند و این تجربه برای آن ‌‌ها‌ جذاب و یا ناآشنا خواهد بود. به عنوان مثال، جوانانی که سریع‌تر‌ به بلوغ می‌رسند، ممکن است احساس محبوبیت بیشتری کنند. این در حالی است که برخی از نوجوانان به دلیل داشتن بلوغ دیررس، احساس کاهش محبوبیت دارند. همچنین، نوجوانان ممکن است متوجه شوند که افراد و اطرافیان آن ‌‌ها‌، بیش از گذشته به آن‌‌ها‌ توجه می‌کنند. 

تغییرات فیزیکی مرتبط با بلوغ می‌توانند زمینه ساز، تجربیات عاطفی جدید شوند. به طور مثال، معمولا والدین متوجه می‌شوند که فرزندانشان در دوران بلوغ بداخلاق‌تر‌ و تحریک پذیرتر شده‌اند. این بدخلقی و لجبازی کودکان، طبیعی بوده و به دلیل‌تر‌شح هورمون‌‌ها‌ی مختلف به صورت ناگهانی و نوسانی است. این هورمون‌‌ها‌، به هورمون‌‌ها‌ی خشمگین نيز معروف هستند! 

قطعا درست است که هورمون‌‌ها‌ی جنسی در کودکان، عوامل شیمیایی قدرتمندی هستند که می‌توانند بر روی خلق‌وخوی کودکان تاثیر بگذارند. در دوران بلوغ، بدن در حال مطابقت پیدا کردن با این نوسانات هورمون‌‌ها‌ست. این نوسانات، باعث بروز نوسانات خلقی، پرخاشگری و تحریک پذیری کودکان می‌شوند. با این حال به غیر از نوسانات هورمونی، برخی از تغییرات فیزیکی در دوران بلوغ نیز وجود دارند که باعث افزایش بدخلقی می‌شوند.

تغییرات فیزیکی در دوران بلوغ 

کمبود خواب

بدخلقی کودکان در سنین بلوغ، می‌تواند ناشی از کم خوابی آن‌‌ها‌ در سن بلوغ باشد. دلایل اجتماعی و فیزیکی مختلفی وجود دارند که ممکن است باعث تغییرات خواب در دوران بلوغ شوند. اولا، چرخه خواب و بیداری بدن به یک ریتم شبانه‌روزی، وابسته است. این ریتم خواب، تحت تاثیر هورمون‌‌ها‌ی مختلف قرار می‌گیرد. 

در دوران بلوغ، یک تغییر طبیعی در ریتم شبانه‌روزی کودک و نوجوان رخ می‌دهد که باعث می‌شود کودک در اواخر شب، احساس هوشیاری بيشتری داشته باشد. اما کودکان و نوجوانان باید برای فعالیت‌‌ها‌ی مختلف و رفتن به مدرسه، صبح زود از خواب بیدار شوند. با تغییرات در چرخه خواب و بیداری کودک در دوران بلوغ، کودکان خواب کمتری نسبت به نیاز خودشان دارند. این موضوع درست زمانی اتفاق می‌افتد که برنامه‌‌ها‌ی آموزشی و اجتماعی نوجوانان سخت‌تر‌ می‌شوند. 

نوجوانان در سن بلوغ ممکن است یک الگوی خواب نامنظم داشته باشند، مثلا دوست دارند که در تعطیلات آخر هفته بخوابند، ولی علاقه ای به خوابیدن شبانه ندارند. این کمبود خواب و تغییرات ایجاد شده در چرخه خواب و بیداری کودکان در دوران بلوغ، باعث می‌شود که تحریک پذیری کودکان افزایش پیدا کند. با کمبود خواب، توانایی کودکان برای تمرکز کاهش پیدا می‌کند و تمرکز کردن برای کودکان به صورت ناگ‌‌هانی، دشوار و سخت به نظر می‌رسد. متاسفانه، این مشکلات می‌توانند باعث ایجاد‌تر‌س و ناامیدی در کودکان شوند. 

مغز‌‌های نوجوانان هنوز در حال بلوغ هستند

عامل دومی‌که باعث می‌شود، بدخلقی کودکان پیچیده‌تر‌ شود، این است که مغز کودکان هنوز در حال تغییر و بلوغ فیزیکی است. مغز نوجوانان تا سن 20 سالگی هنوز به طور کامل رشد نکرده‌است. این رشد می‌تواند مسئول بسیاری از مشکلات شناختی و عاطفی کودکان در سنین بلوغ باشد و به راحتی والدین را ناامید کند. 

نابالغی شناختی به مهارت‌‌ها‌ی فکری جوانان در حال رشد اشاره دارد که هنوز به اندازه مهارت‌‌ها‌ی بزرگسالان پیچیده و قابل اعتماد نیست. افرادی که با بالغ نشدن شناخت خودشان مواجه هستند، قضاوت خوبی ندارند. احتمالا جوانان به دلیل نداشتن تفکر بالغ، نمی‌توانند در مورد مسائل مختلف به درستی فکر کنند. همچنین، این نوجوانان می‌توانند بدون فکر کردن به نتیجه اعمال خودشان، تصمیم خود را اتخاذ کنند و احتمالا پس تصمیم گیری، دچار مشکلات مختلف و عواقب زیادی می‌شوند. در نتیجه نوجوانان ممکن است به راحتی تندخو، عجول و حتی خودخواه به نظر برسند. 

رشد فیزیکی ناقص مغز

رشد فیزیکی ناقص مغز می‌تواند تا حد زیادی مسئول عدم بلوغ عاطفی نوجوانان باشد. جوانان نسبت به بزرگسالان بالغ، در تنظیم احساسات خودشان مشکل دارند. تنظیم هیجان و رفتار‌‌های مختلف، بسیار حائز اهمیت است. زیرا نوجوانان با این مهارت می‌توانند به طور آگا‌‌هانه، احساسات مختلف خودشان مانند شادی،‌انواع تر‌س و خشم را کنترل کنند. 

کنترل کردن احساسات و هیجانات به نوجوانان کمک می‌کند تا بتوانند فراز و نشیب‌‌ها‌ی عاطفی را که معمولا «نوسانات خلقی» نامیده می‌شوند، را محدودتر کنند. بدتر از همه در زمانی که برانگیختگی عاطفی در نوجوانان به وجود می‌آید، قدرت تفکر مغز کاهش پیدا می‌کند.

تغییرات احساسی در دوران بلوغ

در دوران بلوغ، کودکان تغییرات احساسی مختلفی را تجربه می‌کنند، از جمله: 

تغییرات هویتی

در سن نوجوانی و قبل از نوجوانی که مصادف با دوران بلوغ کودکان و نوجوانان است آنها به دنبال شناخت هویت خود هستند. در این زمان کودکان می خواهند بدانند که دقیقا چه کسی هستند و در کجای این دنیای بزرگ قرار دارند. ممکن است در این سن متوجه شوید که فرزندتان به کارهای جدید مانند موسیقی‌های جدید، سبک لباس‌های جدید، فرهنگ جدید، هنر علاقه‌مند شده است و یا دوستان جدید انتخاب می‌کند. 

تغییرات هویتی دوران بلوغ

دوستان، خانواده، رسانه‌ها و حتی فرهنگ، تاثیر زیادی بر روی انتخاب‌های فرزند شما در این دوره می‌گذارند. 

حس استقلال‌‌

در دوران بلوغ (سن پیش از نوجوانی و نوجوانی)، فرزند شما احتمالا نیاز به استقلال بیشتری پیدا خواهد کرد. فرزندان در این در مورد برخی از چیزها مانند رفت و آمد، رفتن به مکان‌های مختلف، نحوه سپری کردن وقت خود، نحوه خرج کردن پول خودشان و … استقلال بیشتری طلب می‌کنند. همانطور که در این سنین فرزند شما مستقل تر می‌شود، احتمالا تغییرات زیادی در روابط خانوادگی و دوستانه فرزند شما به وجود خواهند آمد. 

تجربه‌ی حس مسئولیت در دوران بلوغ

در دوران بلوغ مشاهدات جالبی از تمایل در این سن ممکن است فرزند شما برای دریافت مسئولیت‌های بیشتر در خانه و مدرسه، مشتاق‌تر باشد. حس مسئولیت نوجوانان می‌تواند در موارد مختلفی مشاهده شود که از جمله آن‌ها می‌توان به پختن شام و ناهار یک بار در هفته، حضور در شورای مدرسه و جلسات مختلف و … باشد. گاهی اوقات ممکن است که کودک شما نیاز داشته باشد تا شما او را به سمت بر عهده گرفتن مسئولیت‌های بیشتر تشویق کنید(طبق اصول تشویق موثر). 

رفتار والدین در دوران بلوغ فرزندان

تجربه‌های جدید در دوران بلوغ

در سن نوجوانی و پیش از نوجوانی، احساس افراد به تجربه کردن چیزهای جدید، بسیار افزایش پیدا می‌کند. در این سن ممکن است فرزند شما به دنبال تجربیات جدید و حتی خطرناک باشد. فرزند شما محدودیت‌ها، توانایی‌ها و حتی مرزهایی که برای او در این سن تعیین کرده‌اید را بررسی می‌کند و ممکن است در رابطه با آن‌ها با شما بحث کند.

هشداردر این سن رشد مغز نوجوانان با سرعت بیشتری انجام می‌شود و این طبیعی است که فرزند شما چیزهای جدیدی را امتحان کند، بدون اینکه به عواقب و خطرات آن‌ها فکر نماید! 

تغییرات در ارزش‌ها در دوران بلوغ

فرزند شما در سن نوجوانی و پیش از نوجوانی، شروع به ایجاد ارزش‌های جدید می‌کند. در این زمان فرزند شما چیزهای مختلفی را زیر سوال خواهد برد و حتی ممکن است کودک شما اخلاق‌های متفاوتی نیز پیدا کند. رفتار، گفتار و کردار شما تاثیر بسیار زیادی بر روی شکل گیری حس ادراک کودک در مورد درستی یا نادرستی یک موضوع، دارند. 

دوستان و همسالان کودک شما بر روی روحیه و اخلاق فرزند شما تاثیر می‌گذارند. رفتار، ظاهر، علایق، عزت نفس و حتی احساس کودک شما تحت دوستان و همسالان کودک شما می‌باشند. در این سن شما تاثیر بسیار زیادی بر روی انتخاب‌ها و سلایق کودک خود در دراز مدت مانند انتخاب شغل، اخلاق و ارزش‌های فرزندتان دارید. 

پدیدار شدن هویت جنسی در دوران بلوغ

در سن نوجوانی و حتی پیش از نوجوانی ممکن است که کودک شما شروع به ایجاد روابط عاطفی کند. اگرچه در برخی از موارد، این روابط عاطفی عمیق و صمیمی ‌نیستند. برای برخی از جوانان، روابط صمیمی ‌و جنسی تا اواخر زندگی اتفاق نمی‌افتند. 

تاثیر رسانه‌ها در دوران بلوغ

اینترنت و رسانه‌های اجتماعی تاثیر زیادی بر روی ارتباط فرزند شما با دوستان دارند. این رسانه‌ها می‌توانند بر روی یادگیری کودک شما در رابطه با جهان و دنیای پیرامون خودش، تاثیر بگذارد. رسانه‌ها مزیت‌های بسیار زیادی بر روی رشد اجتماعی فرزند شما دارند؛ اما به هر حال بی خطر هم نیستند. 

توصیهصحبت کردن با فرزند و عمیق کردن روابط خانوادگی، بهترین راه برای محافظت از فرزند در مقابل خطرات رسانه‌های اجتماعی و اطمینان از امنیت اینترنتی او می‌باشد. 

تغییرات رفتاری در دوران بلوغ

در سن نوجوانی، کودکان شاهد تغییرات عاطفی مختلفی هستند، از جمله:

تغییر در حالات و احساسات

کودک شما ممکن است در سن نوجوانی، احساسات قوی تر و شدیدتر داشته باشد. خلق و خوی نوجوانان تقریبا غیر قابل پیش‌بینی خواهد بود. همچنین، فراز و نشیب‌های عاطفی در کودکان بسیار زیاد می‌شوند. این فراز و نشیب‌ها به دلیل اینکه مغز کودک شما هنوز در حال یادگیری نحوه کنترل و ابراز احساسات است، می‌باشند. 

حساسیت نسبت به دیگران

هر چقدر سن کودک نوجوان شما بیشتر شود، در خواندن و درک احساسات دیگران نیز بهتر عمل می‌کند. اما در حالی که کودک شما در حال توسعه دادن به این مهارت‌ها است، ممکن است با مشکل اشتباه متوجه شدن رفتار دیگران و زبان بدن آن‌ها، مواجه شود. در این زمان ممکن است کودک شما نیاز داشته باشد تا با کمک والدین و دوستان خودش، احساسات دیگران را درک کند. 

تغییرات دوران بلوغ پسران

خودآگاهی

عزت نفس سن نوجوانی اغلب تحت تاثیر ظاهر نوجوانان قرار می‌گیرد. به همین خاطر، ممکن است کودک شما در حین رشد، نسبت به ظاهر فیزیکی و جسمی‌خودش، احساس آگاهی بیشتری پیدا کند. در سن نوجوانی، کودکان به دنبال این هستند که بدن و جسم فیزیکی خود را با دوستان و همسالان خودشان مقایسه کنند. 

تغییرات در تصمیم گیری 

کودک شما ممکن است در سنین نوجوانی، به مرحله‌ای برسد که بدون فکر کردن، تصمیم گیری کند. مهارت‌های فرزند شما در رابطه با تصمیم گیری در حال رشد هستند و هنوز فرزند شما در حال یادگیری است. به همین خاطر در این سنین کودکان بیشتر در مورد خطرات و عواقب کارها و تصمیم‌های خودشان فکر می‌کنند. 

بلوغ جسمی دختران

بلوغ یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی در دوران دختران محسوب می‌شود که شامل تغییرات فیزیکی و حتی روحی مختلفی می‌شود. بلوغ جسمی دختران، اغلب زودتر از آن چیزی که والدین تصور می‌کنند، شروع می‌شود. زمانی که بلوغ جسمی دختران آغاز می‌شود، آن‌ها شاهد یک سری تغییرات فیزیکی در جسم خودشان‌اند. 

والدین باید اجازه دهند تا دختران در مورد بلوغ و تغییرات ناشی از آن صحبت کنند. صحبت در مورد تغییرات فیزیکی ناشی از بلوغ جسمی دختران، می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا شرمنده یا ناراحت نشوند. ممکن است دختر شما تشویق شود که در مورد آن چیزی که تجربه می‌کند، بیشتر صحبت کند. 

انواع تغییرات ناشی از بلوغ جسمی دختران

زمانی که دختران به بلوغ می‌رسند، یک سری تغییرات جسمی را در خودشان مشاهده می‌کنند. ممکن است این تغییرات جسمی برای دختران عجیب و یا حتی شرم‌آور باشند. به همین خاطر، والدین باید به گونه‌ای با فرزند خودشان برخورد کنند که مطمئن شوند فرزندشان در مورد هر نگرانی و سوالی که دارد، با آن‌ها صحبت می‌کند. 

تغییرات ناشی از بلوغ جسمی دختران، در بازه سنی مشخصی آغاز می‌شود و رفته رفته پیشرفت می‌کند. البته برخی از دختران که با بلوغ زودرس و بلوغ دیررس مواجه‌اند، ممکن است زودتر یا دیرتر از بقیه، علائم و نشانه‌های بلوغ جسمی را تجربه کنند. تغییرات ناشی از بلوغ جسمی دختران شامل رشد سینه‌ها، رشد موهای بدن، شروع پریود و … می‌باشند که در ادامه بیشتر در مورد این نشانه‌ها صحبت می‌کنیم. 

نشانه‌های ‌بلوغ جسمی در دختران

از جمله نشانه‌های بلوغ جسمی در دختران عبارتند از:

رشد سینه

دختران معمولا بین سنین 8 تا 13 سالگی، شاهد رشد بلوغ خودشان هستند. اولین علامت در بلوغ جسمی دختران، (البته بیشتر دختران، نه همه) ایجاد برآمدگی روی نوک پستان و بزرگ شدن سینه‌هاست. ممکن است برخی از دختران، شاهد رشد سینه در یک طرف باشند، اما سینه طرف دیگر رشد نکند؛ در این حالت بهتر است که با پزشک مشورت گردد. 

اما اگر نوک پستان کمی‌دردناک و حساس شود، جای نگرانی نیست و این موضوع کاملا طبیعی خواهد بود. رشد سینه همراه با درد، معمولا طبیعی است و پس از گذشت زمان بهبود پیدا می‌کند. 

رشد موی بدن

یکی دیگر از نشانه‌های بلوغ جسمی دختران، رشد موهای زبر در بدن به خصوص در ناحیه بازوها، زیر بغل، روی پاها و ناحیه تناسلی است. در برخی از دختران که حدود 15 درصد را تشکیل می‌دهند، این احتمال وجود دارد که رشد موی آلت تناسلی قبل از رشد سینه‌ها باشد. بنابراین، در این دختران ممکن است رشد موی ناحیه تناسلی، علامت اولیه بلوغ جسمی دختران باشد. 

ترشحات واژن

برخی از دختران در دوران بلوغ جسمی شاهد مقدار کم تا متوسطی از‌ ترشحات شفاف و سفید واژن‌اند که حدود 6 الی 12 ماه قبل از شروع اولین قاعدگی، شروع می‌شود.‌ترشحات واژن در دختران به بلوغ رسیده، کاملا طبیعی است و نشان‌دهنده رشد بيشتر هورمون‌های استروژن در بدن است. 

آغاز پریود یا دوران قاعدگی

اگرچه شروع پریود برای هر یک از دختران ممکن است متفاوت باشد، اما اکثر دختران اولین قاعدگی و پریودی خودشان را پس از گذشت 2 الی 3 سال بعد از رشد سینه‌ها تجربه می‌کنند. دوران پریود در دختران، یک بخش طبیعی از رشد و بلوغ جسمی آن‌هاست. 

دختران به بلوغ رسیده باید بدانند که صحبت کردن در مورد پریود و پرسیدن سوال در مورد این موضوع از والدین و یا مشاور مدرسه، مشکلی ندارد. اما به‌هرحال ممکن است که شروع پریود در دختران غیرمنتظره باشد و این موضوع منجر به اضطراب دختران برای مدیریت این موضوع شود. بهتر است که شما شورت مخصوص و نوار بهداشتی مناسب را برای کودک خود خریداری کنید و آن‌ها در کوله و یا کمد او قرار دهید. این کار باعث مدیریت نگرانی و اضطراب دختران می‌شود. 

برخی از دختران در اولین قاعدگی خودشان، شاهد خونریزی‌های قرمز روشن هستند. دختران دیگر ممکن است فقط لکه‌بینی و یا‌ترشحات قرمز یا قهوه‌ای داشته باشند. هر دوی این اتفاقات طبیعی هستند و جای نگرانی نیست. همچنین، ممکن است در چند سال اول شروع اولین قاعدگی، پریودها نامنظم باشند. این موضوع هم جای نگرانی ندارد و نشان دهنده این است که بدن نیاز به زمان بیشتری برای وفق پیدا کردن با تغییرات فیزیولوژیکی بدن دارد. چرخه‌های پریود در دختران می‌تواند از 21 تا 35 روز متفاوت باشد. بنابراین، حتی برخی از دخترانی که پریودهای منظم دارند، احتمال دارد که هر ماه پریود نشوند.

گرفتگی شکم و درد همراه با پریود در دختران شایع است. می‌توان برای کنترل درد از مسکن‌های مختلف مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده کرد که بهترین داروها برای رفع گرفتگی‌های پریود هستند. اگر دردهای قاعدگی دختر شما خیلی شدید است، بهتر است که با پزشک در مورد این موضوع صحبت کنید. 

افزایش قد

دختران زودتر از پسران، شاهد رشد قد خودشان هستند. معمولا سریع‌ترین سرعت رشد قد در دختران بین زمانی که سینه‌ها شروع به رشد کرده‌اند و حدود 6 ماه قبل از شروع پریود، اتفاق می‌افتد. هنگامی که دختران اولین قاعدگی خودشان را تجربه می‌کنند، شاهد کندتر شدن رشد خودشان هستند. 

پهن شدن باسن

یکی دیگر از علائم بلوغ جسمی دختران، پهن شدن باسن و کوچک شدن کمر است. 

آکنه‌های پوستی

بسیاری از دختران در دوران بلوغ، دچار آکنه‌های پوستی می‌شوند. این موضوع می‌تواند مربوط به تغییرات ناشی از هورمون‌ها باشد. تعریق شدید در زیر بغل و افزایش بوی بدن نیز از جمله تغییرات طبیعی در بلوغ جسمی دختران است. 

نکته بسیار مهم 

در برخی از موارد دختران یا خیلی زود یا خیلی دیر به بلوغ می‌رسند. اگر قبل از سن 8 سالگی، شاهد تغییرات جسمی بلوغ در دختران هستید، احتمالا دختر شما دارای بلوغ زودرس است. همچنین، اگر بعد از سن 13 سالگی، تغییرات جسمی ناشی از بلوغ شروع شدند، احتمالا دختر شما دارای بلوغ دیررس است. برای هر دوی این موارد، بهتر است که با پزشک مشورت کنید. 

بلوغ پسران

زمانی که پسران به سن نوجوانی می‌رسند، بیشتر میزان رشد در قد و وزن خودشان را تجربه می‌کنند. نوجوانی زمانی برای جهش رشد پسران و تغییرات بلوغ است. یک نوجوان ممکن است در چند ماهه اول شروع بلوغ، چندین سانتی متر رشد کند؛ اما پس از گذشت یک دوره خاص، رشد در پسران کندتر می‌شود. پس از آن نیز ممکن است دوباره یک جهش رشد برای پسران اتفاق بیفتد. 

تغییرات ناشی از بلوغ پسران ممکن است به آهستگی اتفاق بیفتد یا اینکه چندین علامت بلوغ با همدیگر و به صورت همزمان ظاهر شوند. بسیار مهم است که به یاد داشته باشید که تغییرات ناشی از بلوغ پسران برای هر یک از افراد می‌تواند متفاوت باشد. ممکن است این علائم برای برخی از افراد زودتر و برای برخی از افراد دیرتر بروز پیدا کنند. پس هر یک از پسران با سرعت مشخصی شاهد رشد و تغییرات جسمی خودشان هستند. 

علائم بلوغ پسران

تغییرات بلوغ جسمی و جنسی که از دوران بلوغ اتفاق می‌افتد ناشی از تغییرات هورمونی در بدن پسران هستند. در پسران، تشخیص دقیق زمان بلوغ دشوار است. با این حال تغییرات مختلفی وجود دارند که در زمان بلوغ اتفاق می‌افتند. این تغییرات ممکن است به آرامی‌در طول یک دوره خاص اتفاق افتند، گاهی نیز ممکن است یک رویداد واحد باشند و به صورت همزمان رخ دهند. در ادامه علائم بلوغ پسران که در طی دوران رشد آن‌ها مشاهده می‌شوند را ذکر می‌کنیم. 

رشد بیضه‌ها

اولین تغییرات بلوغ در پسران، بزرگ شدن کیسه بیضه‌ها و بیضه‌هاست. در ابتدای بلوغ آلت تناسلی پسران بزرگ نخواهد شد. اما پس از گذشت زمان، با ادامه رشد بیضه و کیسه بیضه، آلت تناسلی  نیز بزرگ می‌شود. 

رشد موهای ناحیه تناسلی پسران

موهای ناحیه تناسلی در ناحیه کوچکی در اطراف‌اندام تناسلی به صورت بلند و نرم رشد می‌کنند. اما پس از آن کم کم موها بیشتر رشد می‌کنند، ضخیم و تیره‌تر می‌شوند و به بخش‌های مختلف‌اندام تناسلی پسران می‌رسند. موهای ناحیه تناسلی پسران مانند موهای زائد بزرگسالان می‌شوند، اما در یک ناحیه کوچک‌تر رشد کرده‌اند. 

البته ممکن است کم کم این موها به سمت پاها و ران‌ها نیز بروند. پس از گذشت زمان موهای ناحیه بازو، پاها و صورت نیز رشد می‌کنند. 

شروع شدن رشد جسمی پسران

رشد جسمی در دوران بلوغ پسران افزایش پیدا خواهد کرد. گاهی اوقات پاها، بازوها و دست‌ها ممکن است زودتر و سریع‌تر از بقیه بدن رشد کنند.

برآمدگی در ناحیه سینه

برخی از پسران ممکن است کمی‌ورم در ناحیه سینه داشته باشند. بزرگ شدن و برآمدگی در ناحیه سینه پسران، ناشی از تغییرات هورمونی است. البته این موضوع بیشتر در نوجوانان شایع است و به صورت موقت خواهد بود. 

تغییر صدای پسران

صدای پسران در دوران بلوغ تغییر می‌کند و بم‌تر و عمیق‌تر می‌شود. این تغییرات صدا معمولا گذرا و موقتی‌اند و می‌توانند با گذشت زمان بهبود پیدا کنند. 

تغییرات در پوست و میزان عرق

تغییرات در پوست و میزان عرق نیز از جمله نشانه‌های بلوغ پسران است که در اثر تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد. شستشوی روزانه صورت باعث کاهش چربی پوست می‌شود و همچنین احتمال بروز آکنه‌های پوستی را کاهش می‌دهد. 

نعوظ و سفت شدن آلت تناسلی

با بزرگ شدن آلت تناسلی، ممکن است پسران شاهد سفت شدن آلت و نعوظ باشند. این موضوع ناشی از پر خون شدن آلت تناسلی و تغییرات هورمونی خواهد بود. نعوظ در پسران معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که آن‌ها در مورد موارد جنسی خیال‌پردازی می‌کنند. با این حال برخی از پسران نیز نعوظ را بدون هیچ دلیلی تجربه می‌کنند. 

تولید اسپرم در بدن

بدن پسران در دوران بلوغ، شروع به ساختن اسپرم می‌کند. مایع منی، که از اسپرم و سایر مایعات بدن تشکیل شده است، ممکن است در حین نعوظ آزاد شود که به این حالت انزال می‌گویند. گاهی اوقات ممکن است آزاد شدن اسپرم، در زمان خواب پسران رخ دهد که به آن رویای خیس می‌گویند. این اتفاق یک بخش طبیعی در دوران بلوغ پسران است. با این حال باید در نظر داشت که نوجوانان قدرت بارور کردن دختران را دارند. 

مشکلات دوران بلوغ پسران

در دوران بلوغ جسمی پسران، ممکن است که آن‌ها شاهد تغییراتی باشند که برای آن‌ها نگران‌کننده‌اند. والدین تاثیر زیادی در برطرف کردن نگرانی‌های بلوغ پسران دارند. شما به عنوان والدین یک پسر، باید سعی کنید که به حریم خصوصی او حساس باشید و حتما احساسات ناشی از تغییرات جسمی بلوغ در پسران را درک کنید. هرگز در مورد تغییرات رشد بلوغ در پسر خودتان به او طعنه نزنید. بیشتر نوجوانان از مشاهده تغییرات بلوغ  مانند تغییر صدا و یا تغییر شکل بدن خودشان، خجالت‌زده و ناراحت می‌شوند. در ادامه به برخی از تغییرات دوران بلوغ پسران که طبیعی‌اند، ولی شاید نگران‌کننده باشند اشاره می‌کنیم. 

رویای خیس

ممکن است پسرها زمانی که از خواب بیدار می‌شوند، مایع چسبناک و مرطوب را روی شلوار و ملحفه خودشان پیدا کنند. این موضوع ناشی از رویای مرطوب یا خیس است که در اثر انزال در خواب اتفاق می‌افتد. رویای خیس نشان‌دهنده خواب‌های جنسی در پسران نیست و فقط بخشی از تغییرات بلوغ در پسران است. شما می‌توانید به عنوان پدر و یا مادر به پسر خودتان توضیح دهید که نمی‌تواند از بروز این اتفاق جلوگیری کند و این موضوع فقط بخشی از رشد طبیعی آن‌هاست. 

نعوظ غیر ارادی

ممکن است در دوران بلوغ پسران به صورت خود به خود و حتی بدون دست زدن به آلت تناسلی و یا داشتن افکار جنسی، شاهد نعوظ باشند. نعوظ‌های غیرارادی می‌توانند نگران‌کننده و خجالت‌آور باشند، به خصوص اگر در مکان‌های عمومی‌رخ دهند. شما باید به فرزندتان بگویید که این نعوظ‌ها نشانه‌های طبیعی رشد و بلوغ او هستند و کم کم از بین خواهند رفت. 

بزرگ شدن سینه

بسیاری از پسران در سال‌های اولیه بلوغ، شاهد بزرگ شدن سینه‌ها هستند. سینه‌های پسران ممکن است کمی‌حساس و دردناک باشند، به خصوص اگر ضربه‌ای به آن‌ها وارد شود. اما باید به پسر خودتان توضیح دهید که تورم در سینه کاملا طبیعی است و پس از گذشت چند ماه کم کم از بین می‌رود و جای خود را به سینه‌های واقعی می‌دهد. 

پایین بودن یک بیضه نسبت به دیگری

ممکن است برای پسران ناراحت‌کننده و خجالت‌آور باشد، اما پایین بودن یک بیضه نسبت به دیگری؛ در بسیاری از موارد طبیعی است. شما می‌توانید به پسر خودتان بگویید که این موضوع هم یک مشکل رایج در میان پسران است و هم طبیعی خواهد بود. پس از گذشت مدت زمانی، این مشکل نیز برطرف می‌شود و بیضه‌ها در یک راستا قرار می‌گیرند. 

تغییر صدا

در دوران بلوغ تارهای صوتی رشد می‌کنند و صدای پسران ممکن است در هنگام صحبت کردن خش‌دار به نظر برسد. این موضوع می‌تواند برای پسران شرم‌آور و آزاردهنده باشد؛ اما بخش طبیعی از رشد پسران است. 

در این مطلب متوجه شدیم که نوجوانان در دوران بلوغ از نظر جسمی و ذهنی چه تغییراتی میکنند. شما چه تجربیاتی از دوران بلوغ فرزند خود دارید، جای چه نکات دیگری در این مقاله خالی است. لطفا با نوشتن نظرات خود در کامنت‌ها ما را آگاه کنید.

منبع:  raisingchildren

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.