با پرحرفی کودکان چگونه برخورد کنیم؟

 با پرحرفی کودکان چگونه برخورد کنیم؟

پرحرفی کودکان یکی از دردسرهایی است که بعضی از والدین چندان با آن میانه‌ی خوبی با آن ندارند، ولی باید اینجا بگوییم که یک بچه‌ی پرحرف جدای از همه‌ی دردسرهایش یک نعمت است، در دانزی در مورد پرحرفی کودکان بخوانید.

چه زمانی می‌گوییم که یک کودک پرحرف است؟

اینکه کودکان خود را پرحرف یا بیش از حد پرحرف بدانیم و مدام از او بخواهیم که ساکت شود، می‌تواند در دراز مدت به عزت نفس کودکان آسیب وارد کند. حتی اگر شما  مدت‌ها به او در این مورد چیزی نگویید و برچسب پرحرفی را به او نزنید، کودک هنوز آن را در ذهنش خواهد داشت.  

به طور معمول، کودک پرحرف کسی است که دوست دارد معاشرت بیشتری داشته باشد. معاشرت‌های کودک پرحرف، معمولا دوستانه و صمیمی‌اند. با این حال، اغلب اوقات حرف زدن  بی وقفه‌ی بچه‌ها در موقعیت‌های مختلف، باعث پنهان شدن این جنبه مثبت از اخلاق او می‌شود در حالی که کودک فقط برای اینکه معاشرت بیشتری داشته باشد، دوست دارد با دیگران بیشتر حرف بزند. اگر از حرف زدن بیش از حد کودکتان خسته شده‌اید، یادآوری نقل قول زیر می‌تواند به شما برای  صبر و تحمل  بیشتر کمک کند. 

«اگر زمانی که کودکان کوچک هستند و حرف می‌زند، به صحبت‌های آن‌ها مشتاقانه گوش ندهید، وقتی بزرگ می‌شوند، چیزهای بزرگ و مهم را به شما نمی‌گویند؛ چون از ابتدا و حتی در سنین پایین، چیزهای کوچک برای آن‌ها چیزهای بزرگی بوده‌‌اند و شما به آن‌ها اهمیتی نمی‌دادید.»

علت پرحرفی کودک چیست

اگر با مشکل کم‌حرفی کودکان روبرو هستید قبلا مقاله‌ای به همین عنوان در مجله‌ی دانزی نوشته شده است که می‌توانید از آن استفاده کنید.

خصوصیات کودکان پرحرف

زمانی که بچه‌ها بزرگ‌تر می‌شوند و به سن 3 یا 4 سالگی می‌رسند، می‌توانند به جای گفتن جملات ساده، با دیگران یک مکالمه درست را شروع کنند. این مرحله از صحبت کردن کودک، می‌تواند برای والدین دلهره‌آور و حتی هيجان‌انگيز باشد. ممکن است کودک شما در سن 3 يا 4 سالگي، سوال‌هاي سختي از شما بپرسد؛ اما قطعا شما از اینکه او می‌تواند به درستی صحبت کند و از شما سوال بپرسد، لذت خواهید برد. 

البته گاهی اوقات کودکان نمی‌دانند که باید چگونه حریم خصوصی را رعایت کنند و تا  چه اندازه می‌توانند سوال بپرسند. اگر کودک پرحرفی دارید، باید به صحبت‌های او به دقت گوش دهید. در صورت نیاز صحبت‌های غلط او را اصلاح کنید تا در نهایت، کودک شما به درستی صحبت کند. 

خصوصیات مثبت یک کودک پرحرف

داشتن یک کودک پرحرف، همیشه چیز بدی نیست. نکات مثبت زیادی نیز برای کودک پرحرف وجود دارند که عبارتند از:

1-کودکان پرحرف می‌توانند ارتباط خوبی با دیگران برقرار کنند 

اگر کودک شما پرحرف است، نیازی نیست که نگران این باشید که فرزند شما چه فکری دارد و یا چه چیزی را احساس می‌کند. او به راحتی به شما در مورد احساس و افکارش با شما صحبت می‌کند. به این‌ترتیب، شما می‌توانید وظایف نقش پدر و مادری خود را به درستی و به سهولت انجام دهید، چون لازم نیست که فرض کنید یا حدس بزنید که در ذهن فرزند شما چه می‌گذرد. کودک پرحرف شما، مانند یک کتاب باز برای شما خواهد بود. 

2- والدین با داشتن کودک پرحرف، بیشتر سرگرم هستند

با داشتن کودک پرحرف، هیچ روز کسل‌کننده‌ای برای شما وجود ندارد. شما می‌توانید روی فن بیان کودک خودتان حساب باز کنید تا از شما سوال بپرسد و مکالمه‌های مختلفی را شروع کند و شما را در تمام روز درگیر خودش کند. قطعا در طول صحبت کودک خودتان، تخیل زیادی را از او خواهید دید. 

پرحرفی کودک سه ساله

3- کودکان پرحرف مهمان‌های خوبی هستند

مطمئن باشید، فرزند پرحرف شما هر روز در خانه یا هر جایی که می‌روید یک مهمان عالی خواهد بود. حتی نیازی نیست که برای مکالمه در یک مهمانی آماده باشید. همه این مسائل به تنهایی توسط کودک شما حل می‌شوند.

4- کودکان پرحرف می‌توانند نظردهنده‌ی خوبی باشند

یکی از مزایای اصلی صریح و پرحرف بودن این است که کودک شما در همان ابتدا یاد می‌گیرد که چگونه نظرات خودش را بیان کند. به طور مثال، اگر واقعا می‌خواهید بدانید که یک لباس به شما می‌آید یا خیر، می‌توانید از فرزندتان بپرسید. مطمئن باشید که از فرزند خود پاسخ صادقانه‌ای دریافت خواهید کرد. 

5-کودکان پرحرف برای کسب موفقیت آماده خواهند شد 

بچه‌های پرحرف معمولا اجتماعی‌تر خواهند بود. چون پاسخ سوالات فراوان را دریافته‌اند و تعامل زیادی با دیگران دارند. کودکان پرحرف ارتباط و هوش کلامی‌ بهتری نسبت به کودکان کم حرف دارند. کودکان پرحرف تمایل دارند که به آسانی در فعالیت‌ها و رویدادهای مختلف شرکت کنند و به سمت موفقیت حرکت نمایند. 

خصوصیات منفی یک کودک پرحرف

علی‌رغم تمامی‌جنبه‌های مثبت پرحرفی کودکان، رفتار یک کودک پرحرف در همه حال مثبت و خوب نیست. گاهی واقعا صبر شما در مواجهه با کودک پرحرف آزمایش می‌شود. از جمله خصوصیات منفی یک کودک پرحرف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

1- احتمالا خانه‌ی شما کمتر ساکت خواهد بود

اگر احساس می‌کنید که به یک لحظه آرام و پر از سکوت در خانه نیاز دارید، باید بگوییم که با داشتن یک کودک پرحرف بعید است که این موضوع را تجربه کنید. به احتمال زیاد کودک پرحرف شما سوال‌هایی از شما می‌پرسد که می‌تواند هر لحظه سکوت را از شما بگیرد. تنها لحظه آرامی‌که می‌توانید در خانه پیدا کنید، زمانی است که کودک شما خوابیده است! 

2-کودکان پرحرف از شما سوالات عجیبی می پرسند

کنجکاوی کودکان باعث میشود سوالات عجیبی را از والدین بپرسند، اما کودکان پرحرف سوال‌های عجیب‌تری دارند که احتمالا از شنیدن آن‌ها تعجب خواهید کرد. قبل از اینکه بخواهید به سوال یک کودک پرحرف پاسخ دهید، سوالات دیگری از شما پرسیده می‌شود! بنابراین، نمی‌توانید به راحتی به سوال‌های مختلف پاسخ دهید. 

پرحرفی در کودکان بیش فعال

3-معمولا صبحت‌های کودک شما مانند یک نمایش یک نفره هستند

اگر می‌خواهید با کودک خود به صورت صمیمانه چند کلمه صحبت کنید، ممکن است نیاز باشد زمان زیادی را صبر کنید تا یک موقعیت مناسب پیدا کنید. احتمالا خیلی زودتر از گفتن یک کلمه، صحبت شما توسط کودک قطع می‌شود! 

4- کودکان پرحرف به سختی به حرف‌های شما گوش خواهند داد

فرزند پرحرف شما آنقدر غرق در بیان نظراتش است که به سختی لحظه‌ای فرصت می‌دهد تا به آنچه می‌گویید گوش دهد و آن را بفهمد. این موضوع می‌تواند یک مشکل بزرگ برای کودک شما باشد، زیرا کودک شما نمی‌تواند به گوش دادن صحبت‌های دیگران، عادت کند. 

5- مکالمات شما با کودک پرحرف بی نتیجه‌اند

نمی‌توان با یک کودک پرحرف، یک مکالمه را به راحتی به پایان رساند. مکالمه با کودک پرحرف، رشته افکار شما را به سمتی هدایت می‌کند که از نظر ابعادی، بسیار متفاوت از افکار شما در ابتدای مکالمه است. 

دلایل پرحرفی کودکان

بسیاری از بچه‌ها، به خصوص بچه‌های جوان عاشق صحبت کردن هستند. سخنگو بودن کودک و صحبت کردن او همیشه چیز بدی نیست. بچه‌های پرحرف می‌توانند، جذاب و خنده‌دار و جالب باشند؛ اما زمانی که مکالمه کودکان بی پایان باشد و یا در زمان و مکان مناسبی اتفاق نیفتد، می‌تواند به بچه‌های دیگر و یا مردم آسیب وارد کند. 

دلایل پرحرفی کودکان، می‌توانند تنوع بسیار زیادی داشته باشند که در ادامه به برخی از این دلایل اشاره می‌کنیم. 

  1. هیجان‌زدگی کودکان

برخی از بچه‌ها، زمانی که در مورد چیزی هیجان‌زده می‌شوند، ممکن است آنقدر در مورد آن چیز صحبت کنند تا کسی بگوید که زمان استراحت فرا رسیده است. البته وقتی کودکان بزرگ می‌شوند، متوجه می‌شوند که بیش از حد صحبت می‌کنند و خودشان صحبت خود را متوقف می‌کنند. 

  1. علاقه زیاد به یک موضوع 

ممکن است کودکان به یک موضوع علاقه زیادی داشته باشند و بخواهند که در مورد تک تک جزئیات آن موضوع صحبت کنند. 

  1. استرس در کودکان 

ممکن است کودک به دلیل استرس زیادی که دارد، به صورت بی وقفه صحبت کند. ممکن است کودکان ندانند که چگونه خودشان را آرام کنند. به همین خاطر، آنقدر صحبت می‌کنند تا احساس آرامش کنند. 

  1. خجالتی بودن بچه‌ها

جالب است که بدانید، ممکن است بچه‌های خجالتی که در موقعیت‌های اجتماعی مضطرب می‌شوند، به جای اینکه از صحبت کردن خودداری کنند و ساکت بمانند، بیشتر صحبت کنند. 

  1. نیاز به درک مهارت‌های اجتماعی 

برخی از کودکان با مهارت‌های اجتماعی مشکل دارند. به همین خاطر، به سختی می‌توانند نشانه‌های ارتباطی مانند زبان بدن و حالت چهره را درک کنند. بنابراین، ممکن است که کودکان پرحرف متوجه نشوند که دیگران چه نوع واکنشی به صحبت کردنشان می‌دهند. 

  1. وجود مشکل در کنترل کردن 

برخی از کودکان به دلیل اینکه نمی‌توانند خودشان را کنترل کنند، پرحرف به نظر می‌رسند. برخی از بچه‌ها به سختی یک موضوع را متوقف می‌کنند. برخی از کودکان نیز ممکن است برای متوقف کردن خودشان تلاش کنند، البته اگر متوجه شوند که بیش از حد صحبت می‌کنند. 

پرحرفی کودکان نشانه چیست؟

پرحرفی کودک فقط مربوط به زمانی که بچه‌ها یک مکالمه را شروع می‌کنند یا مدت زمانی را درباره یک موضوع صحبت می‌کنند، نیست. بلکه پرحرفی کودکان در مورد زمان و مکانی است در آن شرایط شروع به صحبت کردن می‌کنند. کودکانی که به سختی خودشان را از صحبت کردن باز می‌دارند، ممکن است کارهای زیر را انجام دهند.

  1. در زمان یا مکان نامناسب صحبت کنند.
  2. در حین صحبت کودکان، با افراد دیگر صحبت کنند و یا حرف معمان و بزرگسالان را قطع کنند. 
  3.  گفتگو و مکالمه را به راحتی در دست می‌گيرند.
  4. با بيان بدون فکر اولين چيزي که در ذهنشان می‌آيد، ممکن است مردم را آزار دهند. 

صحبت‌های بی وقفه کودکان می‌تواند بازخوردهای منفی زیادی را به دنبال داشته باشد. چون برخی از کودکان پرحرف با گفتن یک حرف در جای نامناسب، دیگران را ناراحت می‌کنند. حتی برخی از دوستان آن‌ها به دلیل پرحرفی کودکان، آن‌ها را کنار می‌گذارند و با آن‌ها صحبت نمی‌کنند. 

بزرگسالان نیز ممکن است فکر کنند بچه‌هایی که بی وقفه صحبت می‌کنند، بی ادب هستند. بعضی از شبهات وجود دارد که پرحرفی کودکان می‌تواند نشانه ADHD باشد یا نشانگر اضطراب بالا در کودکان، یا حتی کودکان باهوش هم گاهی پرحرف هستند، ولی نمی‌توان خیلی سریع به این نتیجه‌گیری رسید و برچسب چنین اختلالاتی را به کودک داد یا بگوییم بچه‌ی ما نابغه است. اگر نگران پرحرفی کودک خود هستید به شما توصیه می‌کنیم به یک مشاور روانشناس کودک باسابقه مراجعه کنید.

پرحرفی بچه ها

چگونگی برخورد با پرحرفی کودکان

«کودک 4 ساله من دست از حرف زدن بر نمی‌دارد. او به معنای واقعی کلمه، از 7 صبح تا 8 بعد از ظهر صحبت می‌کند. او روزی 5000 بار می‌گوید “مامان” و اصرار می‌کند که به هر جمله‌ای که از دهانش خارج می‌شود، پاسخ دهم. من دارم عقلم را از دست می‌دهم. احساس وحشتناکی از گفتن این حرف دارم، اما این اواخر نمی‌توانم صدای او را تحمل کنم. چگونه می‌توانم بدون اینکه پدر و مادر بداخلاقی باشم، فرزند پرحرفم را تحمل کنم؟»

پرحرفی کودکان، می‌تواند محدودیت‌های صبر والدین را آزمایش کند. کودک 4 ساله، ممکن است در مورد موضوعاتی صحبت کند که والدین به آن علاقه‌ای ندارند و از طرفی سکوت برای والدین و بزرگسالان ضروری است. 

به عنوان مربی اصلی زندگی فرزندتان، اگر محدودیت‌هایی را در مورد صحبت بیش از حد یا همان پرحرفی کودک خودتان تعیین کنید، به او کمک می‌کنید تا پرحرفی خود را کنار بگذارد. زیرا شما والدین این محدودیت‌ها را با مهربانی بیشتری نسبت به افرادی که ممکن است کودکان در طول زندگی با آن‌ها روبرو شوند، انجام خواهید داد. 

به گناهکار بودن در قبال فرزندتان فکر نکنید!

کودکان در سنین پایین ممکن است هر آن چیزی که در ذهن دارند را با صدای بلند بیان کنند و این موضوع اصلا غیرمعمول نیست. این موضوع می‌تواند یک گام خوب برای رشد کودکان باشد. خوب است که شما در مورد گفتگوی بی وقفه، قوانینی را تعیین کنید. 

اگر کودک پرحرف دارید، احتمالا با یک کودک برون گرا مواجه هستید که با صحبت کردن در مورد موضوعات، دنیای خودش را پردازش می‌کند. با افزایش سن کودک، احتمالا عضلات مغز فیلتر کردن بهتر مهارت‌ها، تقویت می‌شوند و صحبت کردن را کاهش می‌دهند. 

تا آن زمان شما می‌توانید به عنوان یک فیلتر برای مغز آن‌ها عمل کنید. با این کار، قطعا یک والدین بد نخواهید بود؛ بلکه شما یک پدر و مادر خوب برای کودک خودتان و يک فيلتر برای مغز او هستید! 

استراتژی‌هایی که باید برای کمک به کودکان پرحرف دنبال کنید

ممکن است گاهی وسوسه شوید و دلتان بخواهد که از کودک خود بخواهید کمی‌ساکت باشد و بین صحبت‌ها و مکالمه‌های خودش کمی‌سکوت کند. اما این یک استراتژی موثر برای آموزش دادن اینکه چگونه برخی از صحبت‌های خود را به صورت یک گفتگوی درونی تبدیل کند و به اصطلاح با خودش صحبت کند، نیست. سعی کنید که از استراتژی‌هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، استفاده کنید.   

تعیین کنید که به چه نوع گپ و گفتگویی نیاز است

شما باید در میان صحبت‌ها و مکالمه تمایز قائل شوید. در واقع، شما می‌توانید برخی از صحبت‌ها را به عنوان صحبت‌هایی تعریف کنید که شما نیازی به توجه کردن به آن‌ها را ندارید. همچنین، می‌توانید برخی از صحبت‌ها را به عنوان مکالمه‌های خوب برای به اشتراک گذاشتن هیجانات تعریف کنید. شما باید به دسته دوم از مکالمه‌ها توجه بیشتری نشان دهید تا به کودک خود یاد دهید که به صحبت‌های مهم او گوش می‌دهید. 

همچنین، ممکن است لازم باشد تا به کودکان کمک کنید تا متوجه شوند که نیازی نیست به هر یک از حرف‌هایشان پاسخ دهید. چون کودکان تصور می‌کنند که باید در پاسخ به هر فکر و صحبتی که دارند، چیزی به آن‌ها بگویید. مثلا به کودک خود یاد بدهید که به جای گفتن «مامان به نقاشی که کشیدم نگاه کن» بگوید، «من می‌خواهم یک نقاشی بکشم و برای کشیدن آن از رنگ قرمز، آبی و بنفش استفاده می‌کنم.»

با کودک پر حرف چه کنیم

حد و مرز خاصی را برای کنترل پرحرفی کودکان تعیین کنید

برای کودک خودتان حد و مرز تعیین کنید. به او توضیح دهید که باید در طول روز به غیر از اینکه با او صحبت کنید، روی کارهای دیگر نیز تمرکز کنید. به او بگویید که در بازه‌های زمانی مختلف می‌توانید به صحبت‌های او با تمرکز زیاد گوش دهید، چون برای شما مهم است که او چه چیزی می‌گوید. زمانی را برای کودک و خودتان تعیین کنید که بتوانید در آن زمان با خیالی راحت با کودک خود صحبت کنید و اجازه دهید تا توجه شما به کودکتان جلب شود. 

زمان گوش دادن متمرکز را به عنوان یک بخش از روال روزانه خود و کودکتان در نظر بگیرید. شما می‌توانید با این کار به کودک خودتان کمک کنید تا متوجه شود بعد از صرف غذا، باید چه کاری انجام دهد. 

حواستان باشد که با مهربانی با کودک حرف بزنید

شاید نیاز داشته باشید که برای آرام شدن خودتان هم که شده، با کودک خود بلند صحبت کنید؛ اما باید بدانید که جملات منفی می‌توانند اثر بسیار بدی روی کودک شما داشته باشند. نیازی نیست که از جملات منفی و با صدای بلند برای متوقف کردن کودک خودتان از حرف زدن استفاده کنید. چون این کار باعث می‌شود که کودک احساس شرم و ناراحتی و تصور منفی از خودش داشته باشد. 

شما می‌توانید به کودک خودتان توضیح دهید که همان‌اندازه که عاشق شنیدن حرف‌های آن‌ها هستید، نمی‌توانید تمام روز خودتان را به این کار اختصاص دهید. این بازخورد می‌تواند به کودکان کمک کند تا برای دنیای واقعی آماده‌تر شوند. چون در دنیای واقعی هیچ کس ساعت‌ها مورد توجه دیگران قرار نمی‌گیرد. 

بچه های پرحرف

روش‌های درمان پرحرفی کودکان

باید بگویم که پرحرفی یک اختلال یا یک بیماری نیست که به درمان نیاز داشته باشد، ولی چون دیدم که خیلی‌ها در گوگل با این عبارت در مورد پرحرفی کودکان جستجو کرده‌اند لازم دانستم که این روش‌ها را برای والدین توضیح دهم. لازم است بدانید که همه کودکان در سنین پایین، برای توسعه مهارت‌های خود تنظیمی یا کنترل نفس  و کنترل واکنش‌ها، نیاز به مربی‌گری بزرگسالان و انجام تمرینات مکرر دارند. شما می‌توانید پرحرفی کودکان را به یک ابزار سرگرم کننده و تعاملی تبديل کنيد. با اين کار علاقه فرزند شما به صحبت کردن حفظ می شود و اعتماد به نفس کودک نيز تقويت خواهد شد. با روش های تقویت اعتماد به نفس کودکان آشنا شوید.

یک زمان خاص را برای سکوت تنظیم کنید

شما مي توانيد به تدريج تحمل فرزندتان را افزايش دهيد تا از به اشتراک گذاشتن هر فکري که به سرش مي‌آيد، جلوگيري کند. شما مي‌توانيد يک تايمر براي سکوت تنظيم کنيد. براي اين کار از بازه‌هاي زماني کوتاه مانند 3 تا 5 دقيقه شروع کنيد. از کودکان بخواهید که افکاری که در ذهن دارند را با نقاشی کشیدن، انجام یک کار با بدن مانند ورزش، رقص و … تخلیه کنند. 

ممکن است در ابتدا کودک شما بتواند در یک بازه زمانی کوتاه این کار را انجام دهید و سکوت کند؛ اما شما باید زمان این کار را طولانی و طولانی‌تر کنید تا بالاخره به پایان روز برسید! اگرچه در این زمینه شوخی کردیم، اما به طور جدی تعیین زمان برای سکوت یک ابزار برای تمرین جایگزین کردن احساسات و تجربیات دیگر به جای ادامه دادن یک صحبت است. 

خودکنترلی را به یک بازی تبدیل کنید

شما می‌توانید گوش دادن به صحبت‌های خود را به یک تمرین و بازی برای کودکان تبدیل کنید. حتی وقتی که او روی لبه مبل نشسته است و می‌خواهد به صحبت کردن با شما ادامه دهد. شما می‌توانید با خلاقیت، مهارت کنترل کردن حرف‌های کودکان را به یک بازی تبدیل کنید. 

یک تایمر تنظیم کنید تا متوجه شوید زمانی که کودک شما می‌خواهد در مورد چیز جالبی صحبت کند، تا چه‌ اندازه می‌تواند صبور باشد و منتظر اجازه شما برای صحبت کردن بماند. اگر کنترل کردن کودک برای اینکه بتواند صبر کند و بعداً به حرف خودش ادامه دهد، واقعا سخت است؛ می‌توانید به او آموزش دهید تا با تکنیک‌های خاصی مانند نفس کشیدن عمیق (سه بار) قبل از صحبت کردن، پرحرفی خودش را کنترل کند.  

صحبتی با والدین کودکان پرحرف 

پرحرفی کودکان، یک مشکل حاد برای آن‌ها محسوب نمی‌شود. بنابراین، اگر احساس می‌کنید که کودک شما بسیار پرحرف است و نمی‌تواند کمی‌ برای صحبت کردن، صبر کند؛ نباید نگران باشید. با تکنیک‌های ذکر شده در این مقاله، می‌توانید به کودک خود کمک کنید تا راحت‌تر حرف زدن خودش را کنترل کند. همچنین، در صورت نیاز می‌توانید از کمک مشاوران کودک و روانشناسان خبره کمک بگیرید. 

نظر شما درباره‌ی پرحرفی کودکان چیست؟ آیا تجربه یا تعامل خاصی با یک کودک پرحرف داشته‌اید که جالب باشد، برای ما در قسمت نظرات بنویسید چون بی‌صبرانه منتظر خواندن تجربیات شما هستیم.

منابع:

indianexpress

parenting

understood

parents

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.