مادران شاغل و پیامدهای مثبت و منفی اشتغال مادران بر تربیت فرزندان

 مادران شاغل و پیامدهای مثبت و منفی اشتغال مادران بر تربیت فرزندان

31 شهریور ماه روز جهانی زنان شاغل است، به همین مناسبت در دانزی به سراغ این موضوع رفته‌ایم و نگاهی به جنبه‌های مختلف اشتغال مادران و تاثیرات مثبت و منفی آن بر تربیت کودکان و زندگی خانوادگی خواهیم داشت؟ توصیه‌های مهم و کاربردی برای مادران شاغل را در دانزی از دست ندهید.

در گذشته بیشتر مادران با اهداف مادام العمر مانند مراقبت از کودکان و انجام کارهای خانه، زندگی می‌کردند؛ اما این روزها دیگر زن‌ها را به عنوان یک مادر خانه‌نشین با وظایف کلیشه‌ای نمی‌بینیم. همه چیز زمانی تغییر کرد که مردم در سرتاسر جهان برای آزادی زنان که امروز وجود دارد، جنگیدند. زنان در حال حاضر، نقش بسیار مهمی را در اقتصاد ایفا می‌کنند و به همین خاطر، اثبات کردند که می‌توانند در بازار کار با آقایان رقابت بسیار خوبی داشته باشند.

در ادامه این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد اشتغال مادران صحبت کنیم. 

تاثیرات و پیامدهای مثبت اشتغال مادر بر‌تربیت فرزندان

مادران شاغل نمی‌توانند مانند دیگر مادران به صورت تمام وقت از کودک و فرزندان خودشان مراقبت کنند. اما واقعیت این است که مادران شاغل مزایای مختلفی را در زندگی خودشان تجربه می‌کنند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. 

  1. مادران شاغل الگوهای مثبتی هستند

کودکان باید بدانند که زنان نباید فقط کارهای خانه را انجام دهند. در عوض، یک زن می‌تواند فردی باشد که در خارج از خانه کار می‌کند و به دنبال یک حرفه است. این موضوع به کودکان این را آموزش می‌دهد که نقش یک زن می‌تواند شامل یک شغل پررونق و جدا از وظایف خانه او باشد. کار کردن برای امرار معاش و به دست آوردن پول، جنسیت نمی‌شناسد. مادران شاغل می‌توانند گواه این موضوع باشند. 

  1. مادران شاغل فرزندان را با استقلال بیشتر‌تربیت می‌کنند

کودکانی که توسط مادران شاغل‌ تربیت شده‌اند، معمولا کودکان مستقل‌تری هستند. با توجه به اینکه مادران شاغل باید به کودکان یاد دهند که چگونه کارها را به تنهایی انجام دهند، کودکان نیز در سنین پایین احساس مسئولیت قوی‌تری پیدا می‌کنند و این به مستقل شدن آن‌ها کمک زیادی می‌کند. 

اشتغال مادران و افسردگی کودکان
  1. مادران شاغل کمتر مستعد افسردگی‌اند

مادرانی که در خانه می‌مانند و وظایف خود را در خانه انجام می‌دهند، احتمالا از افسردگی رنج می‌برند. افسردگی مادران می‌تواند باعث ایجاد تاثیرات منفی در‌تربیت کودکان و مراقبت از آن‌ها شود. بنابراین، با توجه به اینکه اشتغال مادران می‌تواند باعث نجات آن‌ها از افسردگی و اضطراب شود، تاثیر بهتری بر روی‌تربیت فرزندان می‌گذارد. 

  1. مادران شاغل داستان‌هایی بیشتری برای گفتن در خارج از زندگی شخصی خودشان دارند

مادران شاغل جدا از زندگی خانوادگی، به دلیل شاغل بودن فرصت‌های بیشتری برای ارتباط‌های اجتماعی دارند. این موضوع باعث می‌شود که مادران شاغل بتوانند به گردش‌های کاری بروند و حتی فرزندان خود را به همراه خودشان بیاورند. این فرصت، می‌تواند یکی از بهترین فرصت‌ها برای ارتقای ارتباط‌های اجتماعی با فرزند و همکاران باشد. 

تاثیرات منفی و مشکلات مادران شاغل

در حالی که اشتغال مادران، مزیت‌های مثبت بسیار زیادی دارد؛ اما مادر شاغل بودن هم بدون جنبه‌های منفی نیست. زندگی در دنیای بیرون از خانه، صرف زمان زیاد برای کار کردن و … می‌توانند تاثیرات منفی مختلفی را به همراه داشته باشند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. 

  1. مادران شاغل بیشتر خسته هستند و استرس دارند

تصور کنید که 9 ساعت کار کرده‌اید و پس از گذشتن از‌ترافیک زیاد، به خانه می‌رسید. در زمان به خانه رسیدن، قطعا کودکان نیاز به توجه شما دارند، ولی شاید شما خسته باشید و نتوانید به کارها و امور فرزندان خودتان رسیدگی کنید. 

مادران شاغل تقریبا هر روز با این مشکلات درگیر هستند. اینکه مادران مجبورند هر روز به این موضوع فکر کنند که کارهای مختلفی برای رسیدگی کردن به آن‌ها دارند، می‌تواند برای مادران شاغل استرس بسیار زیادی را به همراه داشته باشد. 

  1. مادران شاغل بیشتر مستعد بیماری هستند

وقتی مادران شاغل با استرس و فشار روحی درگیر باشند، چه اتفاقی می‌افتد؟ قطعا سلامتی مادران شاغل تحت تاثیر قرار می‌گیرد. داشتن یک روال روزانه یکسان و بدون استراحت، می‌تواند تاثیر بدی بر روی روحیه مادران شاغل داشته باشد و باعث ایجاد فشارهای روحی و روانی گردد. این فشارهای روحی و روانی، می‌تواند مادران را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های جسمی‌نیز قرار دهد که منجر به مشکلات بیشتر نیز می‌شود. 

  1. مادران شاغل نمی‌توانند به خوبی شاهد رشد کودک خودشان باشند

مادران شاغل زمان زیادی را خارج از خانه صرف می‌کنند و این موضوع می‌تواند باعث شود که فرصت‌های مختلفی را در خانه از دست بدهند. برخی از مادران شاغل، نمی‌توانند شاهد صحبت کردن کودک خودشان برای اولین بار باشند و یا حتی نمی‌توانند اولین قدم فرزند خودشان را ببینند. این موضوع می‌تواند یکی از دغدغه‌های بسیار مهم برای مادران شاغلی که دوست دارند از خانواده خودشان حمایت بیشتری بکنند، است. 

  1. مادران شاغل زمان کمتری برای خانواده خودشان دارند

اشتغال مادران می‌تواند مشکلات و دغدغه‌های بسیار زیادی را برای مادران به وجود آورد. مشغله‌های کاری به مادران این اجازه را نمی‌دهد تا بتوانند در همه مراسم‌ها و جشن‌های خانوادگی شرکت کنند. همچنین، برخی از مادران شاغل تمایل دارند که بیشتر وقت خود را برای موفقیت در حرفه خودشان اختصاص دهند. به همین خاطر، این مادران ممکن است توجه کمتری به مسائل خانوادگی داشته باشند. 

محدودیت‌هایی که مادران شاغل با آن مواجه هستند

اگرچه این روزها اثبات شده است که مادران شاغل، در بازار کار رشد بسیار زیادی داشته‌اند و توانسته‌اند موفقیت‌های زیادی را در جامعه به وجود آودند؛ اما زنان باردار و مادران شاغل همچنان با موانع مختلفی برای ایجاد تعادل بین شغل و مادر بودن خودشان، مواجه هستند. 

در هر یک از کشورهای جهان، مرخصی پزشکی برای مادران باردار و مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند، داده می‌شود. در کشور ایران نیز قوانین مختلفی برای مرخصی بعد از زایمان و مرخصی مادران باردار وجود دارند که می‌توانند به مادران باردار و مادرانی که به تازگی زایمان کرده‌اند این امکان را بدهند تا فرصت بیشتری را با فرزند خودشان سپری کنند و بعد از طی کردن دوران سخت، به سر کار برگردند. 

مادران شاغل و خانه دار

اشتغال مادران سبب می‌شود که کارفرمایان نیاز داشته باشند تا در صورت بارداری و یا زایمان، به مادران مرخصی بدهند. اگرچه قانون مرخصی برای مادران باردار و شیرده وجود دارد؛ اما معمولا این مرخصی برای مادران کافی نیست. مادران نیاز دارند که چند ماه اول از به دنیا آمدن کودک خودشان را در خانه سپری کنند تا به نیازهای کودک خودشان توجه زیادی داشته باشند؛ اما قانون اجازه مرخصی محدود را به مادران می‌دهد و این موضوع دغدغه بسیاری را برای مادران باردار و شیرده ایجاد کرده است. 

از جمله مشکلات دیگر و محدودیت‌هایی که مادران شاغل با آن‌ها مواجه‌اند، عبارتند از:

  • مرخصی کم یا بدون حقوق پس از زایمان 
  • سکوت طولانی کارفرما برای ارائه حمایت از شیردهی یا برنامه‌های انعطاف پذیر
  • تبعیض در محل کار علیه والدین جدید، به ویژه مادران
  • یافتن مراقبت از کودک با قیمت مناسب و با کیفیت (به ویژه برای نوزادان)

علاوه بر تمام کتاب‌ها و کلاس‌هایی که مادران شاغل از آن‌ها بهره می‌گیرند، بسیار مهم است که مادران شاغل یاد بگیرند چه حقوقی دارند و چگونه می‌توانند از این حقوق دفاع کنند.

شما می‌توانید قبل از اینکه به بیمارستان بروید و کارهای زایمان خود را انجام دهید، در مورد حقوق مرخصی پس از زایمان اطلاعات کافی کسب کنید. اگر شرایط خاصی دارید، می‌توانید با بخش منابع انسانی محل کار خودتان صحبت کنید تا در مورد گزینه‌های مرخصی زایمان برای شما توضیحاتی ارائه شود. 

می‌توانید با بخش منابع انسانی و یا رئیس خودتان صحبت کنید تا یک برنامه کاری انعطاف پذیر داشته باشید و در صورت نیاز از یک مرخصی طولانی‌مدت کمک بگیرید. در بسیاری از شرکت‌ها، به مادران شیرده اجازه داده می‌شود تا یک زمان استراحت داشته باشند و در صورت نیاز شیر خود را برای کودک جمع‌آوری کنند و یا اگر امکان شیردهی توسط مادر وجود داشت، به کودک خود شیر دهند. می‌توانید اگر نیاز به دریافت این شرایط دارید، با کارفرمای خودتان صحبت کنید. 

توصیه‌هایی برای مادران شاغل جهت برقراری تعادل بین زندگی و کار

حال که با مزایا و معایب شاغل بودن مادران آشنا شدیم، بسیار مهم است که مادران بتوانند میان زندگی کاری و زندگی خانوادگی خودشان تعادل برقرار کنند. این کار باعث می‌شود که شادی‌های زندگی افزایش پیدا کنند و استرس‌های کاری نیز کاهش بسیار زیادی داشته باشند. مادران شاغل در کنار اینکه مجبورند خانواده خود را تامین مالی کنند، می‌توانند با ایجاد تعادل میان کار و زندگی خودشان، زندگی شادتری برای خود و خانواده خودشان را به ارمغان آورند. 

توصیه‌هایی وجود دارند که مادران شاغل می‌توانند با کمک آن‌ها میان زندگی و کار خودشان، تعادل برقرار کنند که عبارتند از:

از دیگران برای انجام کارهای مختلف کمک بگیرید

به‌هرحال شما زمان زیادی را صرف کار کردن می‌کنید و این موضوع می‌تواند باعث شود که نتوانید تمامی‌کارها را به تنهایی انجام دهید. گاهی می‌توانید برای نگهداری از کودک، تمیز کردن خانه، پختن غذا، شستن لباس‌ها و … از دیگران کمک بگیرید. همسر شما، دوستان، خانواده و حتی همکاران شما می‌توانند کمک زیادی کنند. پس اگر دستی برای کمک کردن به شما، به سوی شما دراز شده است، این فرصت را از دست ندهید!

تاثیر اشتغال مادر بر موفقیت فرزندان

بیشتر با افراد حمایت‌کننده ارتباط داشته باشید

گاهی نیاز است که در مواقع سخت از افرادی که شما را حمایت می‌کنند، کمک بگیرید. شما باید در اطراف خودتان افرادی را داشته باشید که به شما اعتماد دارند و شما را حمایت می‌کنند. این افراد می‌توانند به شما کمک کنند تا زندگی کاری و خانوادگی خود را بهتر مدیریت کنید. پس سعی کنید که بیشتر با افراد حمایت‌کننده ارتباط داشته باشید.

از خودتان مراقبت کنید

شما ممکن است با داشتن یک شغل بسیار مهم بتوانید خانواده خودتان را تامین کنید؛ اما این به این معنی نیست که باید خودتان را نادیده بگیرید. سعی کنید که بیشتر از خودتان مراقبت کنید. به خرید بروید. موها و ناخن‌های خود را زیبا کنید. ورزش کنید. مدیتیشن انجام دهید.

در نهایت باید بگوییم که هر کاری که باعث شادی شما می‌شود را انجام دهید! مراقبت از خودتان به شما کمک می‌کند تا کمتر مستعد ابتلا به افسردگی، اضطراب و استرس شدید باشید. 

کارهای صبح را سبک‌تر کنید

برخی از مادران شاغل به دلیل خستگی پس از کار، تمایل دارند که همه کارها را به روز بعد و صبح منتقل کنند؛ اما این کار می‌تواند استرس شدیدی را به شما متحمل کند. کارهای خودتان را در شب قبل انجام دهید. به طور مثال، ناهار همسر و یا فرزند خودتان را بسته‌بندی کنید. در مورد کارهای فردای خودتان برنامه‌ریزی کنید. لباس‌ها را اتو کنید و یا آن‌ها را ماشین لباسشویی قرار دهید. این کارها باعث می‌شود که شما صبح‌ها فشار زیادی را تحمل نکنید، چون کارهای شما منظم و اصولی انجام شده‌اند. 

به کودک خودتان بیشتر توجه کنید

کودکان نیاز به توجه والدین دارند. رشد عاطفی و رفاه آن‌ها، به مدت زمانی بستگی دارد که با آن‌ها سپری می‌کنید. بنابراین، بهتر است که خودتان را ملزم کنید تا مدت زمان مشخصی را در خانه با آن‌ها صحبت کنید. برای چک کردن تلفن همراه، صحبت کردن با دوستان، مشاهده تلویزیون و … برای خودتان محدودیت زمانی تعیین کنید تا بیشتر وقت خود را به فرزندتان توجه کنید.

در کشف فرصت‌های جدید برای تامین خانواده جسور باشید 

اگر مادری هستید که تمایل دارید در خارج از خانه کار کنید، حتما در هنگام جستجوی شغل هوشمند باشید. یک رزومه خوب برای کاری که انجام می‌دهید، بنویسید و اجازه دهید که رزومه شما متقاعدکننده باشد. قطعا یک شغل مناسب درآمد زیاد، بهترین گزینه برای شما مادران شاغل خواهد بود. پس جسور باشید و به دنبال شغل‌های مختلف بروید. 

شما چه ایده و نظری درباره‌ی هماهنگی بین کار و زندگی خانوادگی مادران شاغل دارید؟ در قسمت نظرات از ایده‌ها، تجربه‌ها و پیشنهادات خود برای ما بنویسید.

منابع:

best10resumewriters

babygooroo

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.