ویژگی های کودک بی ادب و نحوه برخورد با بچه بی تربیت

 ویژگی های کودک بی ادب و نحوه برخورد با بچه بی تربیت

چگونه یک کودک بی‌ادب را تربیت کنیم و از او یک بچه‌ی باادب و محترم بسازیم؟ شیوه‌ی صحیح نحوه برخورد با فرزند بی ادب چیست؟ در دانزی به این سوال پاسخ خواهیم داد.

به چه کودکی بی ادب می‌گوییم؟

اگر در کودک‌تان رفتار توهین آمیز  مانند فحش دادن، فریاد زدن، مشاجره کردن، نادیده گرفتن شما، رد درخواست‌های‌تان، اسم‌گذاشتن روی اشخاص( اسم‌ها یا صفات توهین‌آمیز) دیدید، باید بگوییم که بله این یک رفتار بی‌ادبانه است. با دیدن این رفتارها زنگ خطر برای والدین به صدا در می‌آید.

دیدن این نوع رفتارها از جانب بچه‌‌ها به شما می گوید که باید کنترل بیشتری بر اوضاع داشته باشید و محدودیت‌های بهتری برای‌شان تعیین کنید. البته این را بدانید که این فرآیندی است که در طول زمان اتفاق می افتد و به یک‌باره موجب تغییر بچه‌ها نمی‌شود. آموزش ادب و احترام به کودکان زمان می‌برد ولی شما باید به آن پایبند باشید.

چگونه کودک بی ادب را تربیت کنیم

علت بی ادبی کودکان

مطمئن باشید که هیچ بچه‌ای از شکم مادرش بی‌ادب به دنیا نمی‌آید. بچه‌ها در طی فرآیند رشد از دیگران یاد می‌گیرند که بی ادب باشند. داشتن مهارت های اجتماعی ارزشمند برای کودکان مثل احترام، صبوری و مهربانی بسیار مهم است چون بر رفتار کودک در هنگام بازی با هم‌سالانش، کلاس درس، خانه، محل کار آینده و زندگی تأثیر می گذارد.

  • خود بزرگ‌بینی: افرادی که خودشیفته هستند برای دیگران هیچ ارزشی قائل نیستند مگر به عنوان وسیله‌ای برای رفع نیازها و خواسته‌هایشان
  • فردگرایی و عدم خودکنترلی: این اشخاص این‌طور فکر می‌کنندکه من این کار را به روش خودم انجام می‌دهم و برایم مهم نیست که شما چه فکری می‌کنید
  • خود‌ را کم ارزش‌ دیدن: حس دشمنی و تدافعی بودن در این افراد اغلب نشانه‌ی حس ناامنی و عدم اعتماد‌به‌نفس است.
  • مادی‌ بودن: اشخاصی با این دید معتقدند که در جستجوی پول و دارایی بودن مهم‌تر از ابراز مهربانی است.
  • بی‌عدالتی: بی‌عدالتی ممکن است سبب ایجاد حس حسادت، تضعیف روحیه‌ی آدمی، افسردگی یا خشم شود و همین موضوع هم بی‌ادبی را به دنبال خواهد داشت.
  • استرس: افرادی که بیش از حد کار می‌کنند یا تحت‌فشار قرار دارند ممکن است نسبت به اطرافیان خود بی‌تفاوت باشند.
  • ناشناس‌ و غریبه‌ بودن: این‌گونه بی‌ادبی‌ها اینطور رخ می‌دهند که اگر من شما را نمی‌شناسم، مهم نیست که چطور با شما رفتار کنم.( این مورد را شخصاً در ترمینال‌های مسافربری دیده‌ام.)
  • عدم نیاز به‌ دیگران
  • خشم
  • ترس
  • بیماری‌های روانی

البته چند دلیل دیگر هم می‌تواند برای علت بی‌ ادبی کودکان وجود داشته باشد. بعضی از پدر و مادرها یاد نگرفته‌اند که خودشان رفتارهای خوب و اجتماعی داشته باشند ( امکان دارد که خودشان هم از داشتن پدر و مادر که چنین رفتارهایی به آن‌ها بیاموزد محروم بوده‌اند یا در محیطی محروم بزرگ شده باشند) و ممکن است تشخیص ندهند که چه کار اشتباهی انجام می‌دهند یا نمی‌دانند چگونه به فرزندان‌شان ادب و اخلاق بیاموزند.

امکان دارد که بعضی از پدر و مادرها چنان درگیر زندگی خود باشند که نتوانند متوجه سبک رفتار فرزندشان با دیگران شوند یا حتی انرژی لازم برای مراقبت از آنها را نداشته باشند. (نمونه‌اش را حتما در دور و بر خودتان دیده‌اید.)

والدین یک کودک بی‌ادب ممکن است احساس کنند کنترل امور را از دست داده‌اند و توانایی یا انرژی برای تربیت فرزند خود را ندارند.

هشدارشبکه‌های اجتماعی را هم دست‌کم نگیرید، فناوری ارتباطی امروزی مسیر کاملا جدیدی را به سوی بی‌ادبی باز می‌کند، دقت کرده‌اید که مردم چیزهایی را به صورت آنلاین(در کامنت‌ها مثلا) به هم‌دیگر می‌گویند که هیچ‌وقت رودر رو به کسی نمی‌گویند.
کودک بی ادب

قرار گرفتن در محیطی که بی ادبی در آن وجود دارد، خودش آثار منفی در پی‌ دارد. دیدن نامهربانی از دیگران می‌تواند باعث ایجاد استرس، اضطراب، افسردگی و از دست دادن عزت نفس شود. در مطالعه‌ای که اخیرا در دانشگاه بیلر (Baylor University) انجام شد، مشخص شد که وقتی دیگران با والدین در محل کار با بی‌رحمی رفتار می‌کنند، سطح استرس آن‌ها افزایش می‌یابد. آن استرس به دنبال والدین تا خانه آمده  و باعث ناراحتی، بی ادبی و استرس در بین اعضای خانواده می‌شود.

با بچه بی ادب چگونه رفتار کنیم؟

1. عصبانی نشوید
بی ادبی کودک ممکن است خشم شما را تحریک کند. ممکن است بخواهید فرزندتان را تنبیه کنید یا فریاد بزنید. استفاده از پاسخ های بی احترامی برای آموزش احترام به ندرت کارساز است. بزرگسالان بی ادب می توانند مسائل را تشدید کنند، همانطور که بچه های بی تربیت می توانند. شما باید الگوی خوبی باشید. به بچه ها نشان دهید که چگونه حتی در موقعیت های ناراحت کننده، خونسرد و محترم بمانند.

کودکانی که نمی توانند خشم خود را کنترل کنند به کمک ما برای انجام این کار نیاز دارند. به جای عصبانیت خودمان روی آن تمرکز کنیم. انجام بهترین کار برای فرزندانمان بخشی از تربیت خوب است. والدین نقش مهمی در آموزش به فرزندان خود دارند که چگونه با چالش ها کنار بیایند.

اگر در حفظ آرامش مشکل دارید، نفس آهسته، عمیق و آگاهانه بکشید. ذهن خود را پاک کنید و روی کمک به فرزندتان تمرکز کنید که ابتدا با عصبانیت خود مقابله کند.

2. مطمئن شوید که همه در امنیت هستند

در صورت عصبانیت شدید، کودکان خارج از کنترل ممکن است به دیگران یا خودشان صدمه بزنند. اگر کودک شما پرخاشگری فیزیکی نشان می دهد، مطمئن شوید که او در یک منطقه امن است و دیگران، به ویژه سایر بچه ها، در فاصله هستند. اگر کودک شما چیزهایی را پرتاب می کند یا به دیگران ضربه می زند، برای ایمنی او و دیگران باید کنترل فیزیکی آنها را به دست آورید.

3. سعی کنید علت اصلی این رفتار را بفهمید

خودتان را جای کود‌ک‌تان بگذارید و و سعی کنید علت رفتار او را بفهمید. ممکن است آنها از اتفاقی که در آن روز در مدرسه رخ داده ناراحت شده‌باشند یا فقط به دنبال آن هستند که به آنها توجه کنید. درک ریشه‌ی اصلی رفتار بی‌ادبانه‌ی بچه‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا به طور مؤثرتری به آن رسیدگی کنید.

4. واضح بگویید که رفتار بی‌ادبانه را قبول نمی‌کنید

اگر کودک شما بی ادبی یا بی‌احترامی می‌کند، آن را نادیده نگیرید. روشن ومحکم باشید تا به بچه‌ها بفهمانید که بی‌ادبی را تحمل نمی‌کنید. برای مثال، اگر با همسایه‌تان صحبت می‌کنید و فرزندتان مدام صحبت شما دو نفر را قطع می‌کند، به او بگویید که اجازه دهد و وقتی حرف‌هایتان تمام شد با او صحبت خواهید کرد و موضوع را حل خواهید کرد. این کار به آنها کمک می‌کند تا بفهمند که قطع کردن صحبت‌های دو نفر بی‌ادبانه است و به جای اینکه کودک را نادیده بگیرید فقط از او می‌خواهید صبر کنند تا بتوانید نیازهایش را برطرف کنید.

5. عواقب رفتار بی‌ادبانه را به او بگویید

مثلا اگر فرزندتان حتی بعد از اینکه  به او گفتید چه توقعی از او دارید و باید‌ها و نبایدها را دانست و به بی‌احترامی و بی‌ادبی‌ کردن ادامه بدهد، بگویید که اگر رفتارش را اصلاح نکند چه عواقبی در انتظارش است.

با فرزند بی ادب چه کنیم

6. ثابت قدم باشید و جا نزنید

همیشه درباره‌ی قوانینی که وضع کرده‌اید و و اجرای عواقب رفتار بی‌ ادبی بچه‌ ها ثابت قدم باشید. نه اینکه گاهی آنها را تنبیه کنید و گاهی بی‌خیال باشید، وگرنه کودک شما سریع می‌فهمد چطور می‌تواند از دست عواقب کارش فرار کند ولی مبادا در هنگام اجرای مجازات و عواقب بیش‌از‌حد پرخاشگری کنید یا از حد خود خارج شوید.

7. از جنگ قدرت اجتناب کنید

وظیفه شما به عنوان بزرگتر بچه بی ادب این است که به فرزندتان رفتار درست را بیاموزید و به او کمک کنید تا به یک بزرگسال محترم تبدیل‌شود. نگذارید کودک‌تان شما را وارد جنگ قدرت کند. خونسرد بمانید، از واکنش بیش از حد خودداری کنید و محدودیت‌های روشنی در مورد اینکه چه‌چیزی را تحمل می‌کنید و چه چیز غیرقابل تحمل است، تعیین کنید.

8. الگوی کودک خود باشید

 کودک‌تان از شما تقلید خواهد کرد، او حرکات و حرف‌های شما را می‌بیند و می‌شنود، به همین‌دلیل مهم است که رفتار محترمانه و ادب را در خود تقویت کنید. با رفتار محترمانه با دیگران، الگوی خوبی برای فرزند خود باشید. فرزند شما از رفتار شما سرمشق و الگو می گیرد و یاد می گیرد که چگونه با دنیا به روش شما تعامل داشته باشد. همین موضوع بهترین برخورد با کودک بی ادب است و به شما کمک شایانی خواهد کرد.

بخواهیم روراست باشیم بی‌ادبی می‌تواند با ایجاد استرس، کاهش عزت‌نفس، ایجاد مشکلات در روابط و سخت کردن زندگی به دیگران آسیب می رساند. وقتی دیگران با ما بی‌ادبانه رفتار می‌کنند، آسیب‌پذیر می‌شویم و در مورد خودمان شک می‌کنیم. آموزش مودب بودن به کودکان باید به صورت مداوم باشد که از بدو تولد شروع می شود و در طول زندگی ادامه می‌یابد. این باعث می‌شود که زندگی شما و زندگی‌ او بهتر شود.

فراموش نکنید که مهم‌ترین توانایی که می‌توانیم به بچه‌هایمان یاد بدهیم بیاموزیم تا زندگی موفقی داشته باشند، توانایی کنار آمدن با دیگران است و ادب یکی از بهترین این توانایی‌هاست.

سوالات متداول درباره نحوه برخورد با بچه بی ادب

چرا فرزند من بی ادب و گستاخ است؟

بچه ها مهارت های حل مسئله ضعیفی دارند و دانش کافی در مورد نحوه احترام گذاشتن ندارند. بی ادبی در کودکان معمولاً به این دلیل رخ می‌دهد که آنها هنوز یاد نگرفته‌اند که چگونه مشکلات را حل کنند.

آیا باید بی تربیتی کودک را نادیده بگیرم؟

والدین نباید رفتار توهین آمیز کودک را نادیده بگیرند. اگر فرزند مرزی بین بی احترامی و سرکشی نمی بیند، باید با او صحبت کنید.

شما چه نظری درباره‌ی برخورد با بچه بی ادب دارید، لطفا برای ما درباره‌ی تجربیات و نظرات خود در قسمت نظرات بنویسید.

منابع:

boystown

medicinenet

verywellfamily

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.