آموزش انگلیسی برای کودکان و هرآنچه باید درباره آن بدانید

 آموزش انگلیسی برای کودکان و هرآنچه باید درباره آن بدانید

یک مقاله پروپیمان درباره آموزش انگلیسی برای کودکان که در آن درباره مهارت‌ها، منابع، کتاب‌ها، اپ‌ها و کلی مورد دیگر توضیح داده‌ایم. با دانزی همراه باشید.

این روزها همه در جریان اهمیت یادگیری زبان انگلیسی هستند؛ به‌ویژه برای بچه‌ها. کلا یاد گرفتن زبان دوم دید پخته‌تری به آدم می‌دهد.

مزایای آموزش زبان انگلیسی در سنین کودکی

اصولا یادگیری در سنین پایین، به‌ویژه یادگیری زبان، موثرتر است و راحت‌تر هم پیش می‌رود. همین است که خیلی از پدر و مادرها آموزش زبان انگلیسی را از خردسالی برای فرزندانشان شروع می‌کنند.

پنج مورد از مزیت‌های یادگیری زبان انگلیسی در کودکی این‌ها هستند:

۱. بهبود توانایی یادگیری

در سنین پایین، به‌خاطر دلایلی مثل سطح پایین‌تر استرس و فشار کمتر هم‌ سن‌ و سال‌ها، ذهن شرایط خوبی برای یادگیری سریع دارد؛ همان شرایط مساعدی که کمک می‌کند زبان مادری را یاد بگیریم.

با آغاز آموختن انگلیسی، توانایی یادگیری کودک بالا می‌رود و حافظه‌اش هم تقویت می‌شود. این کمک می‌کند که کودک در مراحل بعدی زندگیش هم مسائل را سریع یاد بگیرد.

۲. موفقیت‌های تحصیلی بیشتر

یادگیری زبان می‌تواند اعتماد به‌ نفس و بیان کودک را تقویت کند که این برای موفقیت تحصیلی او بسیار مفید است. به‌هرحال مدارس درس انگلیسی دارند، اما شروع آن از سنین پایین باعث می‌شود که کودک هم در امتحانات مدرسه و هم کارهایی که به سطح بالای زبان انگلیسی نیاز دارند، وضعیت بهتری پیدا کند.

۳. روان صحبت کردن

اگر یادگیری زبان خارجی از سنین پایین شروع شود، کودک می‌تواند مثل زبان مادری در استفاده از آن راحت باشد. یکی از بهترین مزایای یادگیری زبان خارجی در سن کم، این است که معمولا کودک برای صحبت به آن دچار تردید و نگرانی نمی‌شود؛ کاری که در بزرگسالی اصلا آسان نیست.

۴. کنجکاو بار آمدن

کنجکاوی را می‌توانیم میل به آموختن تعریف کنیم. این میل، یادگیری را برای آدم خیلی راحت می‌کند.

کنجکاوی در سنین پایین در اوج خودش قرار دارد، ولی به‌مرور رو به کاهش می‌گذارد. با رفتن به سراغ یادگیری زبان خارجی، حس کنجکاوی تحریک می‌شود و کودک را به پرسیدن سوالات مختلف ترغیب می‌کند. این کنجکاوی می‌تواند بعدها هم ادامه داشته باشد.

۵. کمک به داشتن آینده‌ای روشن‌تر

یاد گرفتن زبان انگلیسی در سن پایین، به فرزندتان کمک می‌کند تا آینده بهتری برای خودش رقم بزند؛ با اقداماتی مثل مهاجرت و کار برای کارفرماهای خارجی. تسلط بر انگلیسی در کارآفرینی و استخدام شدن در شرکت‌های بزرگ، نقش خیلی مهمی دارد. 

آموزش انگلیسی به کودک در منزل

آموزش زبان انگلیسی برای کودکان از چه سنی مناسب است؟

سن مناسب یادگیری انگلیسی برای هر کودکی فرق می‌کند. اگر به‌عنوان والد فکر می‌کنید فرزندتان در شرایطی هست که زبان بخواند و از یاد گرفتنش لذت ببرد، دست‌به‌کار شوید، اما اگر مطمئن نیستید، صرفا به‌خاطر فشار دیگران دلبندتان را به کلاس زبان نفرستید.

طبق گفته مدرس‌های زبان، بهترین پیشرفت را می‌شود از بچه‌های ۳ تا ۴ ساله انتظار داشت. بچه‌ها در این سن معمولا به‌سرعت و با کمترین زحمت، مطلب را اصطلاحا «می‌گیرند». البته معلم باید تجربه سرو کله زدن با بچه‌های کوچک را داشته باشد.

توصیهاگر فرزندتان به ۱۰-۱۱ سالگی رسیده و هنوز به کلاس زبان نرفته، نگران نباشید؛ دیر نشده. هنوز هم می‌تواند سریع یاد بگیرد و به بقیه برسد. 

بگذارید به بازه‌های سنی مختلف برای شروع یادگیری زبان اشاره‌ای داشته باشیم:

  • از تولد تا ۲ سالگی: این سن برای شروع خواندن ترانه‌های انگلیسی و استفاده از کتاب‌های تصویردار، عالی است. در این بازه کودک هنوز دارد صحبت به زبان مادری را یاد می‌گیرد که آواهای زبان دوم را هم می‌تواند فرا بگیرد و تلفظ کند. اگر کلاسی پیدا کنید که زبان را با آواز و بازی یاد بدهد، عالی می‌شود.
  • ۳ تا ۵ سالگی: معمولا بچه در این بازه به‌ خوبی زبان مادری را صحبت می‌کند. این می‌تواند بهترین زمان برای فرستادن او به کلاس زبان باشد. کلاسی را انتخاب کنید که ویژه همین رده سنی باشد. کودک در این کلاس‌ها با کمترین دردسر، با شعر و بازی، دایره لغات انگلیسی خوبی به دست خواهد آورد.
  • ۶ تا ۹ سالگی: کودک در این سن دیگر خواندن و نوشتن را یاد گرفته یا دارد یاد می‌گیرد. در این مقطع، فرستادن کودک به کلاس زبان می‌تواند با تنوع بخشیدن به تحصیلش، افق دید او را گسترده‌تر کند. در این سن روش‌های زیادی برای یادگیری انگلیسی وجود دارد.
  • ۱۰ تا ۱۲ سالگی: اینجا کودک یا دوران ابتدایی را به پایان رسانده یا سال‌های آخر آن را می‌گذراند. از مقطع تحصیلی بعدی، زبان انگلیسی به درس‌هایش اضافه خواهد شد؛ پس هرچه زودتر بتواند زبان را آغاز کند، بهتر است. اگر هم تدریس زبان در مدرسه شروع شده که کلاس بیرون می‌تواند سطحش را بالاتر ببرد.

تفاوت آموزش زبان انگلیسی در سنین مختلف کودکی و نوجوانی

بچه‌هایی که خواندن زبان خارجی را پیش از نوجوانی آغاز کرده‌اند، معمولا مهارت خوبی در آن دارند. اما در بزرگسال‌ها با بالا رفتن سن، توانایی یادگیری زبان دوم افت می‌کند. همچنین بزرگسال‌ها برای تسلط و تلفظ درست نیاز به یادگیری جدی‌تری دارند؛ ضمن اینکه دغدغه‌های زندگی هم سر جایش است.

بچه‌های کوچک از قوه تخیل و کنجکاوی خودشان برای خواندن زبان انگیزه می‌گیرند، اما بزرگ‌ترها انگیزه شغلی، تحصیلی یا مالی لازم دارند. به‌همین‌خاطر در آموزش بچه‌ها باید به عناصر جذابیت و بازی توجه خاصی داشت.

استاد زبان باید چنین شرایطی را برای زبان‌آموزها فراهم کند:

  • برای نوجوان‌ها:
    • فراهم کردن فضایی راحت در کلاس درس، با ترکیب انگلیسی با موضوعات مورد علاقه زبان‌آموزها؛ مثل: فوتبال و موسیقی
    • ایجاد جو صمیمی
  • برای کودکان:
    • گنجاندن فعالیت‌هایی که بچه‌ها را به درس جذب کند
    • نداشتن این انتظار که کودک بتواند برای مدتی طولانی آرام سر کلاس بنشیند
    • آرام صحبت کردن معلم با کودک

سطوح انگلیسی مناسب کودکان

یکی از استانداردهای موجود برای کودکان ۵ تا ۱۲ ساله‌ای که زبان انگلیسی می‌خوانند، تقسیم‌بندی به ۳ سطح مختلف است:

  • سطح ۱: مناسب بچه‌هایی است که می‌توانند معنی بعضی کلمات و عبارات کوتاه را متوجه شوند و از آن‌ها استفاده کنند؛ همین‌طور داستان‌ها، ترانه‌ها و متن‌های ساده را بخوانند.
  • سطح ۲: برای کودکانی است که قادرند کلمات و جملات معمول در موقعیت‌های متداول را متوجه شوند و استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند داستان‌ها و متن‌های به‌نسبت پیچیده‌تری را بخوانند.
  • سطح ۳: ویژه بچه‌هایی است که می‌توانند طیف گسترده‌ای از زبان انگلیسی را متوجه شوند و استفاده کنند و داستان‌ها و متن‌های کم‌ و بیش پیچیده را بخوانند؛ از جمله آن‌هایی که مخاطبشان انگلیسی‌ زبان‌ها است.
توصیهاگر سطحی برای کودک بیش‌ از حد آسان است، می‌تواند به یک سطح بالاتر برود. ضمناً او می‌تواند گاهی به سطوح دیگر هم سری بزند.

مهارت های انگلیسی که باید به کودکان آموخت

وقتی می‌گوییم که فلانی بر فلان زبان مسلط است، یعنی اینکه در تمام مهارت‌های شنیدن (لیسنینگ / Listening)، صحبت کردن (اسپیکینگ / Speaking)، خواندن (ریدینگ / Reading)، نوشتن (رایتینگ / Writing)، دستور زبان (گرامر / Grammar) و دایره واژگان (وُکب، وکبیولری / Vocabulary) سطح قابل قبولی دارد. البته هرکسی نقاط ضعف و قوتی دارد و ممکن است در بعضی از این مهارت‌ها عالی باشد، درحالی‌که در بعضی دیگر لنگ بزند. مثلا خیلی از نسل‌های قدیمی ایرانی‌ها وضعشان در خواندن و نوشتن انگلیسی خوب است؛ درحالی‌که در صحبت کردن آن مشکل جدی دارند. این هم‌تراز نبودن سطح مهارت‌ها شاید گاهی اوقات مشکلی نداشته باشد، ولی در دنیای امروز باید سعی کنیم که فرزندمان در همه آن‌ها گلیمش را از آب بیرون بکشد.

یک توضیح مختصر درباره هر کدام از این مهارت‌ها بدهیم:

  • Vocabulary: وُکب دایره واژگان یا همان دایره لغات است؛ مجموعه کلماتی از زبان خارجی که فرد آن‌ها و معنیشان را بلد است.
  • Listening: لیسنینگ توانایی گوش دادن و متوجه شدن صحبت‌هایی است که به زبان خارجی انجام می‌شود.
  • Writing: رایتینگ یعنی استفاده از حروف الفبای زبان مورد نظر و مهارت نوشتن متن به آن با رعایت علائم نگارشی.
  • Speaking: اسپیکینگ به معنای توانایی صحبت کردن به زبان مدنظر است.
  • Reading: ریدینگ به مهارت خواندن متن و درک کردن آن گفته می‌شود.
  • Grammar: گرامر همان دستور زبان است؛ رعایت اصول و قوانینی که در ساختار جمله وجود دارند.

روش های آموزش انگلیسی برای کودکان

با آنکه روش‌های آموزش انگلیسی به بزرگسال‌ها شاید مقداری خشک باشد، ولی برای بچه‌ها تدریس باید خیلی جذاب‌تر باشد؛ مثلا روش‌های زیر:

۱. آموزش مجازی (آموزش آنلاین)

شاید تا پیش از همه‌گیری کرونا، تدریس آنلاین محبوبیت چندانی نداشت، ولی حالا جای خودش را پیدا کرده است. همان‌طور که خودتان بهتر می‌دانید، برای آموزش مجازی به اینترنتی باکیفیت نیاز داریم و همین‌طور به موبایل، تبلت یا لپ‌تاپی که کارمان را راه بیندازد. آموزش مجازی می‌تواند از طریق تماس ویدیویی، پیام صوتی یا… باشد.

۲. یادگیری تجربی

یادگیری تجربی بر اساس این نظریه بنا شده که یادگیری محصولِ تجربه است. ما از طریق تعامل با دنیا یک «چرخه یادگیری» با چهار مرحله اصلی را طی می‌کنیم:

  • تجربه: وقتی فرد تجربه جدیدی برایش پیش می‌آید؛ مثل دوچرخه‌سواری برای اولین‌بار
  • مشاهده: تماشای شیوه انجام کار به دست دیگران
  • مفهوم‌سازی: فرد درباره مشاهداتش فکر می‌کند و دنبال اصلاح و بهبود می‌رود
  • محک زدن: تکرار تجربه تا ببینیم پیشرفتی حاصل شده یا نه. سپس تکرار چرخه

یادگیری تجربی خلاق بودن را تشویق می‌کند و به زبان‌آموز کمک می‌کند تا از اشتباهاتش درس بگیرد.

۳. یادگیری متمایز

یادگیری متمایز روشی آموزشی است که اصولش بسته به نیازهای هر کدام از دانش‌آموزها تنظیم می‌شود. این روش برای کلاس‌هایی که شاگردهایشان از لحاظ توانایی خیلی باهم تفاوت دارند می‌تواند انتخاب خوبی باشد. بسته به توانایی دانش‌آموز، می‌شود محتوای کاملا متفاوتی را به او آموزش داد.

۴. یادگیری ترکیبی

یادگیری ترکیبی آمیخته‌ای از آموزش سنتی چهره‌به‌چهره و آموزش تکنولوژی-محور است. این روش هم بعد کرونا خیلی بیشتر از قبل رونق پیدا کرد. بعضی از نمونه‌های یادگیری ترکیبی عبارتند از:

  • جابه‌جا شدن دانش‌آموزها میان فعالیت‌های مختلف عملی و تئوری
  • یادگیری با آموزش مجازی، ولی با حضور در کلاس
  • استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی

۵. یادگیری مبتنی بر بازی

یادگیری مبتنی بر بازی یا اصطلاحا «گیمیفیکیشن» (بازی‌وارسازی) یکی از روش‌هایی است که برای بزرگ و کوچک و به‌ویژه بچه‌ها جذاب است. در این روش، به کارها حال‌ و هوای بازی‌ مانندی اضافه می‌شود تا انگیزه فرد بالا برود.

۶. آموزش دانش‌آموز-محور

آموزش دانش‌آموز-محور روی خود کودک متمرکز است. در اینجا برخلاف روش‌های سنتی معلم-محور، به دانش‌آموزها اجازه شرکت بیشتر در روند تدریس داده می‌شود تا آن‌ها نقش فعال‌تری در کلاس داشته باشند.

آموزش زبان انگلیسی برای کودکان 10 ساله

آموزش انگلیسی با برنامه و اپ

استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل راهی عالی برای یادگیری موضوعات مختلف، از جمله زبان انگلیسی است. برای این منظور اپ‌های وطنی مختلفی وجود دارد؛ مثل: دهکده‌ زبان و آیلینگو که می‌توانید با جستجو در اینترنت پیدایشان کنید.

فهرستی از ۸ اپ آموزش زبان کودکان، البته از نوع خارجی آن، تقدیمتان می‌شود. بیشتر این اپ‌ها رایگان هستند و تقریبا همگی هم برای اندروید و هم iOS (آیفون) در دسترسند:

۱. Lingokids

لینگوکیدز از اپ‌های پرطرفدار آموزش زبان برای بچه‌های ۵ تا ۱۲ ساله است. این اپ پر است از: آهنگ، داستان، ویدیو و بازی‌های مختلف برای تقویت انگلیسی. 

۲. Speakia

اسپیکیا برنامه‌ای است برای افزایش دایره لغات بچه‌ها، آموزش تلفظ کلمات و توضیح ساختار جمله. این اپ موبایل محیطی را فراهم می‌کند تا بچه‌ها بتوانند انگلیسی را با اعتمادبه‌نفس صحبت کنند.

۳. Mussila Wordplay

این برنامه خوش‌رنگ‌ولعاب یکی از بهترین اپ‌ها برای آموزش و بهبود مهارت ریدینگ است. تقویت دایره لغات، حافظه، شنیدن و صحبت کردن از مزایای آن محسوب می‌شود.

۴. BOOKR Class – Learn English

بوکر کلس کتابخانه دیجیتالی پر از «کتاب‌های انیمیشنی» است که انواع داستان‌های کلاسیک و مدرن را برای مخاطب تعریف می‌کند؛ مناسب برای تقویت دایره واژگان، خواندن، نوشتن و شنیدن.

آموزش حروف الفبای انگلیسی برای کودکان

۵. LearnEnglish Kids

لرن انگلیش کیدز یک اپ تعاملی است که نکات پایه‌ای انگلیسی را به کودکان یاد می‌دهد و اسپیکینگ و لیسنینگ آن‌ها را قوی می‌کند. کانال یوتیوب آن هم پر از آهنگ و داستان‌های جذاب است.

۶. Fun English – Learn English

فان انگلیش حالتی بازی‌گونه دارد، بیش از ۳۰۰ کلمه و عبارت انگلیسی را به کودک یاد می‌دهد و برای تقویت شنیدن و خواندن انتخاب خوبی است.

۷. English for Kids

انگلیش فور کیدز برنامه محبوبی است که در قالب بازی‌های مختلف، کاربر را تمرین می‌دهد.  یادگیری ساختار جملات ساده و افزایش دایره لغات از مزایای این بازی‌ها است.

۸. Duolingo ABC

دولینگو از اپ‌های معروف آموزش زبان‌های خارجی است. دراین‌بین دولینگو ای‌بی‌سی برای کودکان بالای ۴ سال طراحی شده و با بیشتر از ۳۰۰ درس، انگلیسی را به آن‌ها یاد می‌دهد. 

آموزش انگلیسی توسط کتاب های مناسب کودکان

به دنبال کتاب آموزش انگلیسی برای کودکان می‌گردید؟ پس این لیست ۱۰ تایی خدمت شما:

۱. دیکشنری تصویری آکسفورد / Oxford Picture Dictionary

مناسب برای: سن ۵ سال و بالاتر

دیکشنری تصویری آکسفورد با تصاویر پر جزئیاتش کلمات ریاضی، علوم و… را به بچه‌ها یاد می‌دهد. همراه کتاب، فلش‌کارت‌های عکس‌دار، دو کتاب تمرین و دیسک صوتی هم به فروش می‌رسد. 

۲. کتاب‌های لتس گو / Let’s Go Series

مناسب برای: ۵ تا ۱۱ سال

این مجموعه برای تازه‌واردین زبان انگلیسی در نظر گرفته شده است و با ترانه، صفحات رنگارنگ و تمرین‌های متنوع، بچه‌ها را به یادگیری الفبا، دستور زبان و… تشویق می‌کند. وب‌سایت این کتاب‌ها هم در نوع خودش جالب است.

۳. کتاب This Is Me. ESL Wonder Workbook, No. 1 

مناسب برای: ۵ تا ۱۱ سال

این کتاب هم برای سطح مبتدی است و می‌شود به‌عنوان نیمه‌خودآموز روی آن حساب کرد. الفبا، خواندن، نوشتن و صحبت کردن، مهارت‌های مورد تاکید آن هستند و موضوعات آن مربوط به کشورها، غذاها و خانواده است.

۴. کتاب Children’s ESL Curriculum: Learning English with Laughter

مناسب برای: زیر ۷ سال

این اثر برای بچه‌هایی است که در زبان انگلیسی پیش‌زمینه‌ای ندارند یا تقریبا ندارند و همراه آن کتاب تمرین و راهنمای معلم هم فروخته می‌شود. هرکدام از کتاب‌های این مجموعه تعدادی از  حروف الفبا را آموزش می‌دهد.

۵. کتاب ESL Beginner

مناسب برای: تمام سنین

این از کتاب‌های خوب برای شروع یادگیری انگلیسی است. بخش‌هایی از آن اختصاصا برای آموزش گرامر با تمرینات مختلف در نظر گرفته شده است.

۶. کتاب English for Everyone: Level 1: Beginner, Course Book: A Complete Self-Study Program

مناسب برای: تمام سنین

این کتاب قرار است انگلیسی را با نکات دستور زبانی، لغات و تمرین به روشی سرگرم‌کننده به خواننده یاد بدهد. یکی از ویژگی‌ها جالب کتاب، اپ آنلاین آن است. سطح کتاب از مبتدی شروع می‌شود و در جلدهای بعدی به پیشرفته هم می‌رسد.

۷. کتاب English Made Easy Volume One: A New ESL Approach

مناسب برای: تمام سنین

بچه‌ها با این کتاب که تمرکزش روی مبتدیان است، در ۲۰ درس جذاب به‌همراه تصاویر مختلف با زبان انگلیسی بیشتر آشنا می‌شوند. این اثر در تقویت دایره لغات، گرامر و عبارات مورد استفاده در جامعه به خواننده کمک می‌کند.

۸. کتاب Side by Side: Student Book 3, Third Edition 

مناسب برای: تمام سنین

کودکان با این اثر می‌توانند در خواندن، نوشتن، شنیدن و مکالمات انگلیسی پیشرفت کنند. کتاب راهنمای معلم، تمرین و کار هم همراه آن عرضه می‌شود.

۹. کتاب ESL Worksheet and Activities for Kids

مناسب برای: ۵ تا ۸ سال

این کتاب سطح مبتدی برای بچه‌هایی که می‌خواهند در خانه زبان بخوانند عالی است. اشکال هندسی، اعداد، آب‌وهوا، تاریخ و زمان، از موضوعات اصلی آن هستند.

۱۰. Now I’m Reading for Beginners

مناسب برای: ۴ تا ۸ سال

این یکی هم برای کودکان سطح مبتدی عالی است. کتاب به تصاویر مختلف مزین شده و فونت نوشته‌های آن هم درشت است.

آموزش زبان انگلیسی توسط کارتون و انیمیشن

شکی نیست که بچه‌ها (و خیلی از بزرگ‌ترها) عاشق کارتون و انیمیشن هستند!

این شما و این ۱۲ انیمیشن پیشنهادی برای تقویت زبان انگلیسی کودک:

۱. مارتا صحبت می‌کند / Martha Speaks

انیمیشن اول درباره سگی است که می‌تواند به زبان آدمیزاد صحبت کند! این کارتون به‌منظور یاد دادن کلمات انگلیسی به بچه‌ها ساخته شده و قبل و بعد هر قسمت آن، کلمات جدید را توضیح می‌دهد.

۲. ورد گرل / Word Girl

«ورد گرل» که آن‌هم روی آموزش کلمات تمرکز کرده، ماجرای دختر ابرقهرمانی را تعریف می‌کند که «با قدرت کلمات» با آدم‌بدها مبارزه می‌کند! این انیمیشن شکل‌وشمایل منحصربه‌فردی دارد.

۳. دوکی / Doki

این کارتون ماجراهای سفر «دوکی» و دوستانش به گوشه‌وکنار دنیا را روایت می‌کند. در طی این سفرها، کودک با فرهنگ‌های مختلف و کلمات مربوطه آشنا می‌شود.

۴. کارت پستال از باستر / Postcards From Buster

مثل بالایی، درباره سفر و فرهنگ‌های مختلف. این نسخه‌ای فرعی از سری کارتون آرتور (Arthur) است که این‌بار «باسترِ» خرگوش نقش اصلی آن است.

۵. وقت ماجراجویی / Adventure Time

یک انیمیشن فانتزی معروف، چند لایه و عجیب‌وغریب! از آن آثاری که مخاطب یا خیلی خوشش می‌آید یا از آن‌ها متنفر می‌شود. این کار درباره یک پسر کوچک و سگش است که در سرزمینی جادویی، به ماجراجویی می‌روند.

۶. نمایش عادی / Regular Show

از آن کارتون‌های عجیب که معلوم نیست مخاطب اصلیش بچه‌ها هستند یا بزرگ‌ترها. شخصیت‌های «نمایش عادی» حیوانات ساکن یک پارک هستند که انواع بدبیاری‌ها برایشان پیش می‌آید.

۷. آزمایشگاه دکستر / Dexter’s Laboratory

«دکستر» پسری نابغه است که در آزمایشگاه سری خودش دست به اختراع می‌زند؛ البته اگر خواهرش «دی‌دی» بگذارد! در این کارتون عباراتی طولانی و پیچیده خواهیم شنید.

۸. فینیس و فرب / Phineas and Ferb

ماجراهای دو برادر ناتنی در طول تعطیلات تابستان. در این کارتون خیلی از کلمات و اصطلاح‌ها بارها و بارها تکرار می‌شوند.

۹. کارآگاه گجت / Inspector Gadget

کارآگاه گجت از آن کارتون‌های قدیمی است که خیلی از ما خاطرمان هست. در این انیمیشن اکشن، با یک مامور مخفی دست‌ و پا چلفتی همراه می‌شویم با وجود خرابکاری‌های لج‌ درآرش، هر بار از ماموریت‌هایش سربلند بیرون می‌آید!

۱۰. تایتان‌های نوجوان، عدالت‌جویان جوان و کارتون‌های ابرقهرمانی دیگر / Teen Titans و Young Justice

حتما بتمن و سوپرمن را می‌شناسید، ولی ابرقهرمان‌های دیگر را چطور؟ تایتان‌های نوجوان و عدالت‌جویان جوان جزو کارهایی هستند که روی ابرقهرمان‌هایی مثل رابین تمرکز دارند. البته این انیمیشن‌های اکشن، به‌ویژه عدالت‌جویان جوان، فضایی نسبتا تیره‌وتار دارند.

۱۱. آواتار: آخرین بادافزار / Avatar: The Last Airbender

این انیمیشن فانتزی به سبک‌وسیاق انیمه‌ها ساخته شده، ولی درواقع انیمه نیست. اثر، داستانی حماسی درباره کشوری غرق در جنگ را تعریف می‌کند که پسری جوان برای پایان دادن به این جنگ‌ها قیام می‌کند. «آواتار» که زمانی خیلی بین بچه‌های وطنی محبوب بود، علاوه‌بر کودکان، کلی طرفدار بزرگسال هم دارد.

۱۲. خانواده تورن بری / The Wild Thornberrys

خلاصه داستان: «الیزا» دختر معمولی ۱۲ ساله‌ای است که… می‌تواند با حیوانات صحبت کند! قضیه وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم والدین او مستند حیات وحش می‌سازند و از این راز خبر ندارند!

آموزش زبان انگلیسی با فلش کارت

یکی از روش‌های موثر برای یادگیری زبان‌های خارجی، به‌ویژه برای به‌خاطر سپردن کلمات، استفاده از فلش کارت است؛ روشی ساده و کاملا علمی.

با مرور به‌موقع فلش‌کارت‌ها چیزی را که به حافظه کوتاه‌مدت سپرده‌ایم کم‌کم به حافظه بلندمدت منتقل می‌کنیم. خیلی اوقات دانش‌آموزها و دانشجوهایی که از فلش‌کارت استفاده می‌کنند، در امتحانات نمرات بهتری از دیگران می‌گیرند.

برای درست کردن فلش‌کارت باید از برگه‌های کاغذ کوچک مناسب این کار استفاده کرد. در یک طرف برگه، سوال، مثلا کلمه یا عبارت مورد نظر به انگلیسی را می‌نویسیم. بعد در پشت برگه، جواب، مثلا معنی کلمه را یادداشت می‌کنیم. ازآنجاکه درج تصویر در کنار معنی خیلی کمک می‌کند، می‌توانیم سراغ نرم‌افزارهایی مثل Anki برویم که می‌شود با آن‌ها فلش‌کارت مجازی ساخت یا دانلود کرد و روی گوشی و رایانه استفاده کرد. فقط کارت‌ها را ساده نگه‌دارید و مطالب پیچیده را میان چند کارت تقسیم کنید.

آموزش زبان انگلیسی برای کودکان 12 ساله

آموزش انگلیسی با بازی

بچه‌ها حین تفریح، بهتر یاد می‌گیرند. برای تقویت انگلیسی از این بازی‌های آشنا می‌شود استفاده کرد:

  • بازی‌های اکشن: معلم می‌گه (Simon Says)، پانتومیم‌بازی (Charades) و… . کافی است حین بازی انگلیسی صحبت کنیم
  • بازی‌های رومیزی: مار و پله و…
  • بازی‌های کلمه‌محور: هنگمن (Hangman)، آن چیست که (I spy) و…
  • بازی‌های آنلاین: بازی‌های آنلاین جمع‌وجور، مثل بازی‌های موجود در LearnEnglish Kids

معرفی آزمون های انگلیسی کودکان

برای شرکت در کلاس زبان، آغاز خودآموزی یا هر منظور دیگری، یکی از مهم‌ترین کارها تعیین سطح با آزمون‌های استاندارد است. اصولا این کار را باید در مراکز معتبر به شکل حضوری یا آنلاین انجام داد که طبیعتا هزینه هم دارد، ولی تست‌های رایگان ریز و درشت زیادی در اینترنت هست که می‌شود با آن‌ها کار را راه انداخت. البته این آزمون‌ها تنها برای تخمین زدن است و نتایج آن‌ها را نباید قطعی بدانیم.

یکی از مراجع معتبر آزمون‌های زبان انگلیسی در دنیا، موسسه کمبریج انگلیش (Cambridge English)، متعلق به دانشگاه کمبریج، است. این موسسه، آزمونی آنلاین برای تشخیص سطح زبان کودکان دارد که می‌شود در عرض چند دقیقه، این تست را انجام داد. روند کار ساده است: ۱۵ سوال چندگزینه‌ای از کودک پرسیده می‌شود که شامل تست شنیدن هم هست. بعد از آن نتیجه به نمایش درمی‌آید و توصیه می‌شود که کودک باید در کدام آزمون رسمی موسسه شرکت کند.

تست پیشنهادی دیگر، متعلق به تی‌وی انگلیش (TV-English) است. برای انجام این تست که برای بچه‌های ۶ تا ۱۰ ساله طراحی شده، باید به ۲۰ سوال چندگزینه‌ای جواب داد. البته سایت تنها به نشان دادن نمره بسنده می‌کند.

آیا والدین می توانند به کودک خود زبان انگلیسی را در خانه آموزش دهند؟

خیلی از والدین دوست دارند در خانه به بچه‌هایشان انگلیسی یاد بدهند، اما نمی‌دانند از کجا شروع کنند. نیازی نیست به انگلیسی کاملا مسلط باشید؛ مهم آن است که شوق یاد دادن و تشویق فرزندتان را داشته باشید. 

برای این کار باید روتینی در خانه درست کنید. بهتر است زمان جلسات کوتاه و درعوض، تعدادشان زیاد باشد. مثلا برای بچه‌های کوچک زمان ۱۵ دقیقه کافی است. ضمنا سعی کنید محتوای جلسات متنوع باشد. تلاش کنید برای هر نوع آموزش، زمان خاصی از روز را در نظر بگیرید. مثلا هر روز بعد از مدرسه یک بازی زبان انجام دهید یا قبل از خواب کودک، قصه‌ای به انگلیسی برایش تعریف کنید. می‌توانید گوشه‌ای از خانه را هم به کتاب‌ها و دی‌وی‌دی‌های زبان اختصاص دهید. اهمیت تکرار آموزش‌ها را از یاد نبرید.

چند پیشنهاد:

  • از موقعیت‌های روزمره برای تمرین استفاده کنید. مثلا زمان پخت‌وپز و خرید، کلمات انگلیسی مربوط به آن‌ها را به دلبندتان بگویید.
  • بچه‌های کوچک عاشق کتاب‌هایی هستند که تصاویر رنگارنگ دارند. می‌توانید با هم عکس را به انگلیسی توصیف کنید.
  • ترانه‌های کودکانه انگلیسی می‌توانند خیلی در جذب کودک موثر باشند.
  • برای آموزش دستور زبان به بچه‌های کوچک نیازی نیست که سراغ قوانین خشک گرامر بروید؛ درعوض آن‌ها را به شنیدن و بیان ساختار درست جملات عادت بدهید.
  • در انتخاب موضوع آموزش به علایق و شخصیت فرزندتان توجه داشته باشید و نظر او را هم بپرسید. برای شروع آموزش، این موضوعات را پیشنهاد می‌کنیم:
    • اعداد (از ۱ تا ۱۰، از ۱۰ تا ۲۰ و از ۲۰ تا ۱۰۰)
    • رنگ‌ها
    • صفت‌ها
    • اعضای بدن
    • اسباب‌بازی‌ها
    • پوشاک
    • حیوانات
    • غذا

بهترین منابع آموزش انگلیسی

کمکی که منابع آنلاین به آموزش انگلیسی کرده قابل وصف نیست. در ادامه تعدادی از این منابع را معرفی می‌کنیم که با موبایل و رایانه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:

برای کودکان

۱. Seussville: این وب‌سایتی رنگارنگ براساس آثار دکتر سوس (Dr. Seuss)، نویسنده کودکان، است. بازی‌ها و کلیپ‌های کارتونی این سایت می‌تواند بچه‌ها را سر ذوق بیاورد. این سایت برای سنین پیش از دبستان مناسب است.

۲. National Geographic for Kids: نشنال جئوگرافیک کودکان از منابع مناسب برای بچه‌های دبستانی است؛ جایی که می‌شود درباره محیط زیست و حیوانات، دید و خواند و یاد گرفت.

۳. Storyline Online: در این سرویس، می‌شود به داستان‌های کودکانه با صدای هنرمندهای مشهور هالیوود گوش داد. این منبع مورد استفاده خیلی از معلم‌های زبان دنیا هم هست.

۴. Switcheroo Zoo: این یکی خیلی به کار کودکان عاشق حیوانات می‌آید و در آن می‌توانید بازی‌ها و ویدیوهای فراوانی پیدا کنید.

۵. Fun Brain: فرزندتان می‌تواند برای تمرین ریدینگ به این وب‌سایت سر بزند. در اینجا بازی‌های زیادی هم در دسترس بچه‌ها هستند.

۶. Star Fall: یک منبع عالی برای بچه‌های کوچک‌تر که به‌آسانی می‌شود از آن استفاده کرد. آموزش الفبا، خواندن نوشته‌های انگلیسی، بازی و ریاضی، از محتویات آن هستند.

۷. ABC YA: این یکی هم برای بچه‌های پیش از دبستان و اوایل دبستان توصیه می‌شود. مجموعه پروپیمانی از بازی‌ها و تمرین‌های مختلف در این وب‌سایت گنجانده شده است.

آموزش زبان انگلیسی برای کودکان 10 ساله

برای نوجوانان

۱. BBC Learning News Review

اگر بچه‌ها اهل اخبار هستند، این منبع به کارتان خواهد آمد. هر سه‌شنبه یک بخش خبری ۱۰ دقیقه‌ای انتظارتان را خواهد کشید که صد البته سرعت صحبت کردن آن پایین است.

۲. TED Talks

در اینجا سخنرانی‌هایی از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود؛ حدود ۴ هزار سخنرانی که بیشتر آن‌ها به انگلیسی هستند.

۳. Daily Crossword

جدول کلمات متقاطع از آن سرگرمی‌های کلاسیک است که می‌توانید هر روز یکی از اینجا دریافت کنید؛ در دو سطح معمولی و پیشرفته.

۴. Go Correct

این سرویسی پولی است که با آن می‌توانید از معلمین زبان بخواهید نوشته انگلیسی شما را اصلاح کنند.

۵. Accurate English

این کانال یوتیوب جزو کانال‌های معدودی است که تنها به سطح پیشرفته زبان می‌پردازد. در اینجا حدوداً هر هفته یک ویدیوی جدید آپلود می‌شود.

۶. Hemingway

برای بهبود سبک نوشتارتان می‌توانید از این اپ کمک بگیرید. نوشته‌تان را در آن پِیست کنید تا مشخص شود که کدام جملات نیاز به کوتاه‌سازی یا ساده‌سازی دارند.

۷. Readlang

این سرویس پولی، یک افزونه کروم است که می‌گذارد در مرورگر روی کلمه‌ای کلیک کنید و معنی آن را ببینید.

۸. ELSA Speak

برای آنکه بیشتر به لهجه آمریکایی مسلط شوید، این اپ را به شما پیشنهاد می‌کنیم. السا که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند، مثل یک مربی کاربلد به شما در بهبود تلفظ انگلیسیتان کمک می‌کند.

۹. Advanced Grammar in Use

این کتاب گرامر کلاسیک، مورد توصیه خیلی از زبان‌آموزها و معلمین زبان است. در این کتاب، با جزئیات خیلی زیادی به دستور زبان پرداخته شده است.

۱۰. English Learning for Curious Minds

این پادکست پولی روی شخصیت‌ها و اتفاقات تاریخی عجیب تمرکز کرده و یکی از جالب‌ترین پادکست‌های انگلیسی‌زبان است.

۱۱. Advanced Grammar and Punctuation Specialization

این یک دوره آموزشی رایگان از سایت Coursera است که برای آموزش نگارش متون رسمی انگلیسی تهیه شده است. این دوره خودش از چهار دوره تشکیل شده که هرکدام ۲۰ ساعت محتوا دارند.

آموزش زبان انگلیسی برای کودکان 8 ساله

یادگیری کامل زبان چقدر زمان میبرد؟

زمان لازم برای یادگیری انگلیسی در مورد هر کسی با دیگری متفاوت است. به‌طور میانگین یک مبتدی می‌تواند با حداقل ۵ ساعت مطالعه در روز، بعد از یک سال به مهارت خوبی در انگلیسی برسد و جایی مشغول به کار شود.

زمان مورد نیاز برای یادگیری انگلیسی به عوامل زیادی بستگی دارد؛ از جمله:

  • سطح فعلی انگلیسی
  • سطح هدف (برای بیشتر افراد، سطح B2 یا Upper Intermediate کفایت می‌کند)
  • میزان و کیفیت مطالعه
  • استعداد

برای اینکه تقریبی از میزان مطالعه مورد نیاز هر سطح به دست بیاورید، به جدول این صفحه نگاهی بیندازید.

برای نوشتن این مقاله زحمت زیادی کشیدیم ولی فکر می‌کنیم که شما هم تجربیات و دانسته‌های دیگری در این زمینه دارید، لطفا برای ما در قسمت کامنت‌ها نظر خود را بنویسید که مشتاقانه منتظر خواندن آنها هستیم.

منبع:

awalenglish

googooenglish

و منابع اینترنتی دیگر….

ارسال یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.